1.5.14

KHASIAT TOM YAM


Makanan Thai seperti tomyam adalah sejenis makanan yang dipenuhi dengan bahan-bahan yang sihat dan boleh menjadi manfaat besar kepada amalan diet anda. Ini kerana tomyam mengandungi pelbagai jenis sayur-sayuran yang lazat yang penuh dengan vitamin dan antioksidan. Makan makanan Thai di rumah anda adalah cara yang baik untuk kekal sihat dan memahami apa yang menjadikan hidangan yang sihat untuk anda. Bahan-bahan yang digunakan dalam makanan Thai telah terbukti secara saintifik dapat memberi manfaat kepada kesihatan anda. 

Cili
Salah satu kegemaran dalam masakan di seluruh dunia. Berasal dari Amerika Selatan, cili mempunyai kelebihan kesihatan yang terbaik. Cili dapat meningkatkan sistem imun anda, penjelasan kesesakan dan sinus anda serta mengekalkan jantung yang sihat. Cili menyediakan vitamin C dan menyimpan mencegah keradangan. Ia juga penting untuk membantu anda mengurangkan berat badan kerana ia meningkatkan metabolisme anda .

Bawang putih
Bawang putih merupakan bahan yang sangat popular dalam masakan Thai. Sama ada dimasak atau mentah, ia menawarkan banyak manfaat kesihatan. Ia adalah hebat untuk merendahkan kolesterol, menurunkan tekanan darah dan merupakan kunci kepada meningkatkan penghadaman. Di samping itu, ia boleh digunakan untuk membantu mengawal batuk dan merawat selsema serta menjaga usus anda supaya berfungsi dalam keadaan teratur .

Kunyit
Dalam hidangan Thai, kunyit biasanya dikisar menjadi serbuk. Ia adalah berkaitan rapat dengan halia dan boleh mempercepatkan proses penyembuhan pada kulit yang rosak dan telah terbukti juga digunakan untuk merawat ekzema. Ia juga digunakan untuk melawan jangkitan bakteria.

Nanas
Ini tumbuhan tropika yang dikenali untuk menjaga mata dan gusi yang sihat dan boleh membantu untuk mengekalkan keanjalan kulit anda. Tinggi dengan vitamin C, ia juga baik untuk melawan penyakit.


Serai
Serai segar yang dimasak bersama batangnya sekali adalah biasa ditemui dalam tomyam. Ramuan ini adalah penyembuh kepada sakit tertentu seperti sakit kepala dan sakit perut. Ia juga sangat berkesan untuk merawat selesema

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...