24.5.14

10 MAKANAN MENURUNKAN TEKANAN DARAH


Makanan gandum (seperti oat)
Makanan gandum adalah pembekalkan serat, magnesium dan nutrien penting lain yang diperlukan untuk mengekalkan diet yang sihat dan seimbang. Makan makanan yang kaya dengan serat juga menjadikan anda rasa kenyang untuk tempoh yang lebih lama. Anda dicadangkan mengambil bijirin penuh yang tinggi kalium seperti soba dan sekoi.

Bawang putih
Bawang putih adalah makanan yang baik untuk membantu melawan tekanan darah tinggi kerana ia bertindak sebagai pencair darah. Apabila dicincang ia juga menghasilkan allicin, satu sebatian yang mempunyai ciri-ciri antibakteria dan antikulat. Ini boleh membantu melawan penyakit-penyakit yang boleh menyebabkan tekanan darah tinggi, seperti strok dan penyakit jantung. Bawang putih juga merendahkan kolesterol.

Bijiran flaks
Kandungan yang tinggi serat dan boleh membantu mereka yang cuba untuk mengekalkan diet yang ketat dan sihat. Ia juga membantu untuk mengurangkan kolesterol dan kaya dengan omega-3 asid lemak yang melawan keradangan dan jangkitan.

Pisang
Bukan sahaja lazat, pisang juga membantu mengurangkan risiko strok dan penyakit jantung. Anda dicadangkan makan pisang kerana mempunyai kadar kalium tinggi. Makan 2  biji pisang sehari boleh membantu memulihkan tahap gula dalam darah juga."

Kentang
Kentang sebenarnya makanan yang sihat. Ia adalah sumber kalium yang membantu menurunkan tekanan darah menjadi lebih rendah. Kekurangan natrium dalam diet akan menyebabkan masalah kembung perut. Badan kita memerlukan nisbah 12:55 (kalium : natrium) untuk mengawal tekanan darah tinggi dan mengekalkan keseimbangan dalam badan kita. Kentang juga kaya dengan magnesium yang membantu tekanan yang lebih rendah dan meningkatkan imuniti secara keseluruhan.

Aprikot
Aprikot adalah pilihan yang tepat untuk memerangi tekanan darah tinggi terutama apabila mereka kering. Ia mengandungi serat larut yang membantu menggalakkan penghadaman dan mencegah kembung dan sembelit.

Benih Labu
Biji labu boleh memulihkan tekanan darah tinggi kerana ia mengandungi nilai zink yang tinggi. Zink yang tidak mencukupi boleh membuat arteri anda hilang keanjalan yang menyebabkan keradangan. Biji labu adalah pilihan yang sihat bagi makanan ringan yang bukan sahaja lazat, tetapi juga baik untuk anda.


Brokoli
Brokoli boleh membantu  mengurangkan tekanan darah tinggi dengan ketara kerana ia kaya dengan nutrien seperti vitamin C dan beta-karotena. Nutrien yang terdapat secara semula jadi dalam kebanyakan tumbuh-tumbuhan membantu menguatkan imuniti dan melawan penyakit. Sayur-sayuran dengan sebatian serupa termasuk lobak merah dan sayur-sayuran berdaun seperti kale dan bayam. Brokoli juga mengandungi kromium, yang membantu mengawal insulin dan gula dalam darah.

Gajus
Kacang adalah sumber nutrien seperti besi, kalium dan serat. Gajus khususnya mengandungi magnesium dan tembaga iaitu dua nutrien penting yang membantu meningkatkan imuniti anda. Magnesium melegakan saraf dan otot anda manakala tembaga membantu perkembangan tisu saraf. Gajus juga rendah lemak dan bebas kolesterol, jadi ia mejadi salah satu makanan ringan yang lazat dan sihat. Tetapi pastikan anda makan mereka secara sederhana (kira-kira 1/4 cawan sehari) dan mengelakkan pilihan yang masin.

Ikan Berminyak (seperti salmon dan sardin)
Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi anda perlu mengambil kira makan sekurang-kurangnya tiga hidangan ikan berminyak seminggu. Ikan mengandungi jumlah yang tinggi omega-3 asid lemak yang membantu menggalakkan fungsi badan yang normal. Kajian juga menunjukkan bahawa minyak ikan boleh membantu mengawal mood dan emosi anda yang secara drastik boleh berubah disebabkan tekanan darah tinggi. Menggantikan daging merah dengan pilihan rendah lemak seperti salmon dan sardin juga boleh membantu anda untuk mengekalkan berat badan yang sihat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...