4.1.14

KHASIAT TEMBIKAI


Tembikai boleh membantu mencegah penyakit kardiovaskular. Penyelidik  mendapati bahawa tembikai adalah berkesan untuk mencegah prehypertension (yang boleh membawa kepada penyakit kardiovaskular ). Kajian ini melibatkan sembilan peserta yang mendapat manfaat daripada semua asid amino L-citrulline/L-arginine daripada ekstrak tembikai - tekanan darah aortic mereka dapat diturunkan.

Pengarang utama kajian itu , Profesor Arturo Figueroa , berkata: " Tembikai adalah sumber L-citrulline semula jadi terkaya yang boleh dimakan, yang berkait rapat dengan L -arginina , asid amino yang diperlukan untuk pembentukan nitrik oksida penting untuk pengawalan nada vaskular dan tekanan darah yang sihat. "

Tembikai boleh melegakan kesakitan otot
Makan tembikai boleh menjadi cara yang berkesan untuk mengurangkan kesakitan yang dikaitkan dengan kesakitan otot.

Satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Kimia Pertanian dan Makanan , mendedahkan bahawa makan tembikai boleh membantu merawat selepas senaman kesakitan otot kerana tahap yang tinggi L- citrulline .

Tembikai boleh meningkatkan fungsi ereksi lelaki
Satu kajian yang dijalankan oleh penyelidik di Texas A & M mendapati bahawa fitonutrien dalam tembikai boleh berehat saluran darah dengan cara yang sama Viagra tidak. " Arginine meningkatkan nitrik oksida , yang melegakan saluran darah , yang mempunyai kesan yang sama asas sebagai Viagra, untuk merawat mati pucuk dan mungkin juga mengelakkan ia, " menurut Dr Bhimu Patil , pengarah Buah Texas A & M dan Pusat Peningkatan sayur-sayuran di College Station .

Para penulis kajian itu berkata: " Kami telah sentiasa diketahui bahawa tembikai adalah baik untuk anda, tetapi senarai manfaat yang penting sihat yang tumbuh lagi dengan setiap kajian ."

Cara terbaik untuk menyimpan tembikai
Ia mungkin lebih baik untuk menyimpan tembikai anda di luar peti sejuk. Sekumpulan penyelidik di USDA Pertanian Perkhidmatan Penyelidikan mendapati bahawa tembikai adalah jauh lebih berkhasiat apabila mereka disimpan pada suhu bilik dan bukannya untuk menjadi sejuk.

Kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Pertanian dan Kimia Makanan, mendedahkan bahawa tembikai disimpan pada suhu bilik mengandungi dua kali ganda tahap beta karotena (antioksidan dan sumber vitamin A) dan 20 peratus lebih lypocene , berbanding dengan tembikai yang disimpan di dalam peti sejuk - ini hanya terpakai untuk buah yg belum ditebang
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...