7.9.14

KHASIAT KETAM


Daging ketam merupakan sumber protein tanpa lemak. Daging ketam juga menyediakan banyak vitamin dan mineral penting untuk manfaat badan kita. 

Vitamin dan Mineral 
Daging ketam menyediakan pelbagai nutrien penting. Ia amat kaya dengan vitamin B-12 bersama-sama dengan vitamin B yang lain untuk membantu menukar makanan menjadi tenaga. Vitamin B-12 juga membantu fungsi sel saraf dan mengawal perkembangan sel darah merah. Ketam menyediakan lebih daripada 150 peratus daripada keperluan nutrien ini. Daging ketam juga menyediakan fosforus yang penting untuk tulang yang kuat dan sihat. Ketam juga mengandungi selenium mineral surih yang bertindak sebagai bahan antioksida yang membantu fungsi tiroid dan imuniti. Ketam juga menyediakan kira-kira 7 peratus daripada RDA untuk vitamin B-6, 8 peratus bagi kalsium dan sekurang-kurangnya 40 peratus bagi zink dan 30 peratus bagi tembaga. 

Protein 
Tiga auns daging ketam menyediakan antara 16 dan 20 gram protein. Protein merupakan makro nutrien penting yang membantu anda mengekalkan kesihatan otot dan menghasilkan sel-sel dalam badan anda. Protein juga boleh membantu anda berasa kenyang dan meningkatkan metabolisme. 

Rendah Kalori 
Daging ketam adalah rendah kalori iaitu mengandungi antara 85 dan 95 kalori setiap 3 auns. Ia hanya mengandungi 1 gram lemak dalam setiap 3 auns dan tiada mengandungi karbohidrat. Jika dibandingkan dengan sumber protein yang lain seperti daging lembu tenderloin yang mengandungi 185 kalori setiap 3 auns dan 11 gram lemak. 

Berikut merupakan beberapa khasiat dari daging ketam:

Mencegah anemia (Vitamin B12) 
Ketam adalah sumber yang sangat baik vitamin B12, sejenis nutrien yang diperlukan oleh tubuh untuk menghasilkan sel darah merah dan mencegah anemia pernisius. Anda juga boleh mendapatkan lebih banyak vitamin ini dari udang dan telur. 

Mengawal artritis rheumatoid (selenium) 
Adakah anda tahu bahawa selenium adalah salah satu antioksidan? Selenium bekerja dengan antioksidan lain untuk membantu mencegah tekanan oksidatif. Peserta kajian telah menunjukkan bahawa kekurangan selenium dalam diet boleh menyumbang kepada punca keradangan sendi. Setiap 100 gram ketam boleh memberikan lebih daripada 50% daripada nilai harian selenium. 

Membantu Pertumbuhan (protein) 
Udang dan ketam adalah salah satu sumber protein, salah satu daripada nutrien yang paling penting terutama bagi kanak-kanak yang semakin meningkat untuk membuat mereka lebih kuat dan lebih tinggi. Ia juga menyihatkan rambut, kuku dan kulit. 

Menguatkan tulang (tembaga) 
Apakah tembaga mempunyai kaitan dengan kesihatan tulang? Tembaga, bersama-sama dengan zink meningkatkan penyerapan vitamin D, vitamin yang membantu dalam penyerapan kalsium. 

Mencegah jerawat (zink) 
Ketam boleh membantu menyembuhkan dan mencegah jerawat. Zink yang membantu mengawal pengeluaran minyak pada kulit. Zink juga menyokong pertumbuhan sel yang sihat dan membantu dalam penyembuhan masalah kulit seperti psoriasis, kelemumur, ruam dan ekzema. 

Meningkatkan kadar kolesterol baik (niasin) 
Ketam agak tinggi kolesterol tidak baik, berita baik adalah ia juga boleh menyediakan bekalan yang kaya dengan niasin. Vitamin B dikenali untuk meningkatkan kolesterol baik dalam badan dan merendahkan kolesterol dan trigliserida buruk anda. 

Memerangi tekanan darah tinggi (magnesium) 
Magnesium merupakan salah satu mineral yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan oleh itu perlu banyak dalam diet. Salah satu peranannya adalah untuk membantu mengekalkan saraf yang normal dan fungsi otot yang dikaitkan dalam menstabilkan tahap tekanan darah yang sihat. 

Mencegah ariboflavinosis dan cheilitis (Riboflavin) 
Bibir, tekak, mulut dan lidah, retak, bibir merah; ulser mulut dan retak di sudut mulut adalah tanda-tanda kekurangan riboflavin dalam badan. Makan ketam yang merupakan sumber riboflavin yang akan membantu mencegah masalah tersebut. 

Membantu dalam kehamilan yang sihat (Folate) 
Merancang untuk mempunyai bayi? Selain buah-buahan dan sayur-sayuran, tambahkan jumlah folat untuk diet anda dengan ketam. Folat mempunyai beberapa manfaat kesihatan kepada tubuh badan tetapi mungkin paling dikenali kerana kepentingannya dalam kehamilan. Sejak awal 1980-an, tambahan asid folik untuk ibu mengandung ditetapkan untuk mengurangkan risiko kecacatan tiub neural di kalangan bayi yang baru lahir. 

Mengurangkan risiko penyakit jantung (Omega-3 asid lemak) 

Ketam adalah sumber asid lemak omega-3. Kajian mendedahkan bahawa bantuan omega-3 lemak yang rendah dalam darah dan risiko yang lebih rendah daripada serangan jantung dan strok.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...