2.4.14

KHASIAT TOMATO



Berikut adalah beberapa faedah dan manfaat kesihatan dari tomato.

Mencegah Kanser
Banyak kajian telah menyimpulkan bahawa lebih banyak tomato yang dimakan lebih rendah risiko mereka daripada menghidap kanser tertentu terutamanya yang berkaitan dengan paru-paru, perut dan kanser prostat. Satu bahan yang dipanggil lycopene yang membuatkan tomato berwarna merah, dipercayai menjadi sebab bagi kesan perlindungan kanser ini. Tomato yang sudah masak mengandungi lycopene yang lebih banyak berbanding daripada tomato yang mentah. Apabila tomato dimasak, proses memasak dapat memecahkan dinding sel yang membantu melepaskan lycopene. Ambillah tomato dengan campuran sedikit lemak seperti minyak zaitun kerana membantu lycopene yang akan diserap lebih mudah dan pantas oleh badan.

Mencegah Kerosakan DNA
Tomato mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi dan penting seperti vitamin C dan Vitamin A. Vitamin bekerja untuk membaiki kerosakan DNA daripada radikal bebas. Oleh yang demikian, tomato boleh membantu mencegah penyakit berkaitan usia seperti aterosklerosis dan kencing manis.

Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung
Tomato mengandungi pelbagai nutrien yang penting seperti niasin, folat dan vitamin B6. Nutrien inilah yang telah dikaitkan dengan pengurangan risiko penyakit jantung. Satu kajian mendapati bahawa wanita yang makan 7-10 hidangan tomato seminggu mempunyai risiko 29 peratus lebih rendah daripada mendapat penyakit kardiovaskular berbanding wanita yang dimakan kurang dari hidangan setengah produk tomato setiap minggu.

Melindungi Terhadap Thrombosis
Satu lagi kajian menunjukkan bahawa minum 8 auns jus tomato setiap hari dapat mengurangkan agregasi platelet dengan ketara. Adalah penting untuk minum rendah natrium jus tomato jika anda cuba untuk melindungi daripada trombosis ( pembekuan darah dalam salur darah ), tahap natrium sebagai tinggi boleh menyebabkan kesan negatif untuk jenis penyakit.

Melawan Keradangan
Satu kajian double blind mendapati bahawa minum segelas jus tomato sehari boleh mengurangkan tahap darah TNF -alpha sebanyak 34 peratus. TNF-alpha adalah penyebab kepada keradangan. Tahap yang tinggi telah ditemui pada individu dengan yang paling kronik, penyakit degeneratif seperti penyakit jantung, kanser, osteoporosis dan Alzheimer.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...