25.5.14

KHASIAT BAWANG PUTIH


Di bawah adalah contoh-contoh beberapa kajian saintifik diterbitkan dalam jurnal- jurnal ulasan akademik tentang manfaat terapeutik (atau tidak) bawang putih.

Mencegah kanser paru-paru
Orang yang makan bawang putih mentah sekurang-kurangnya dua kali seminggu mempunyai risiko 44 % lebih rendah daripada kanser paru-paru menurut satu kajian yang dijalankan di Pusat Wilayah Jiangsu Kawalan dan Pencegahan Penyakit di China.
Para penyelidik yang menerbitkan kajian mereka dalam jurnal Penyelidikan Pencegahan Kanser  itu telah menemu bual 1424 pesakit kanser paru-paru dan juga 4543 individu yang sihat. Mereka ditanya mengenai diet mereka dan tabiat gaya hidup termasuk soalan mengenai kebiasaan merokok dan berapa kerap mereka makan bawang putih. Bawang putih mungkin berpotensi menjadi ejen kimo - pencegahan untuk kanser paru-paru. "

Mencegah kanser otak
Sebatian Organo sulfur yang terdapat dalam bawang putih telah dikenal pasti sebagai berkesan dalam memusnahkan sel-sel dalam glioblastomas iaitu sejenis tumor otak boleh membawa maut . Ahli-ahli sains di Universiti Perubatan Carolina Selatan dilaporkan dalam jurnal melaporkan bahawa tiga sebatian organo - sulfur daripada bawang putih DAS dan DAT " keberkesanan ditunjukkan dalam membasmi sel-sel kanser otak, tetapi DAT terbukti menjadi yang paling berkesan" .

Osteoartritis pinggul
Kajian jangka panjang yang melibatkan lebih daripada 1000 orang perempuan yang sihat telah mendapati bahawa orang-orang yang pemakanan tabiat termasuk banyak buah-buahan dan sayur-sayuran terutamanya alliums seperti bawang putih mempunyai sedikit tanda-tanda awal osteoartritis sendi dan pinggul.

Antibiotik yang kuat
Diallyl sulfida sebatian dalam bawang putih adalah 100 kali lebih berkesan daripada dua antibiotik popular dalam memerangi bakteria Campylobacter menurut kajian yang diterbitkan dalam Journal of Kemoterapi antimikrobial .
Bakteria Campylobacter adalah salah satu punca paling biasa jangkitan usus.

Perlindungan jantung
Trisulfide diallyl komponen minyak bawang putih membantu melindungi jantung semasa pembedahan jantung dan selepas serangan jantung. Diallyl trisulfide boleh digunakan sebagai rawatan untuk kegagalan jantung.
Gas hidrogen sulfida telah terbukti melindungi hati daripada kerosakan. Walau bagaimanapun, ia adalah sebatian tidak menentu dan sukar untuk menyampaikan sebagai terapi. Oleh itu , para saintis membuat keputusan untuk memberi tumpuan kepada trisulfide diallyl, komponen minyak bawang putih sebagai cara yang lebih selamat untuk menyampaikan faedah hidrogen sulfida ke jantung.

Melindungi pesakit diabetes daripada cardiomyopathy
Cardiomyopathy adalah punca utama kematian di kalangan pesakit kencing manis. Ia adalah penyakit kronik miokardium (otot jantung)  yang luar biasa menebal dan membesar.

Kolesterol tinggi dan tekanan darah tinggi
Penyelidik di Ankara universiti yang dinyatakan untuk menentukan apa kesan bawang putih suplemen ekstrak mungkin pada lipid darah (lemak) Profil pesakit dengan kolesterol darah tinggi. 
Kajian ini melibatkan 23 sukarelawan semua dengan kolesterol tinggi 13 daripada mereka juga mempunyai tekanan darah tinggi. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan:
Kumpulan normotensive tinggi kolesterol ( tekanan darah yang normal )
Kumpulan hipertensi tinggi kolesterol (tekanan darah tinggi)
Mereka mengambil makanan tambahan ekstrak bawang putih selama empat bulan dan telah kerap diperiksa untuk parameter darah lipid, dan juga buah pinggang dan fungsi hati. Pada akhir tempoh empat bulan penyelidik membuat kesimpulan "... suplemen ekstrak bawang putih memperbaiki profil lipid darah, menguatkan potensi antioksidan darah, dan menyebabkan pengurangan ketara dalam tekanan darah sistolik dan diastolik. Ia juga membawa kepada penurunan dalam tahap produk pengoksidaan (MDA) dalam sampel darah, yang menunjukkan tindak balas pengoksidaan dikurangkan dalam badan. "
Dalam erti kata lain, makanan tambahan ekstrak bawang putih mengurangkan tahap kolesterol tinggi, dan juga tekanan darah pada pesakit dengan tekanan darah tinggi . Para saintis berkata mereka adalah satu kajian kecil - satu yang lebih besar perlu dilaksanakan.

Kanser prostat
Doktor di Jabatan Urologi, Hospital Persahabatan China-Jepun di Beijing China, menjalankan kajian menilai hubungan antara penggunaan bawang putih dan risiko kanser prostat.
Mereka mengumpul dan menganalisis kajian yang diterbitkan sehingga Mei 2013 dan melaporkan penemuan mereka dalam Asia Pasifik Journal of Cancer Prevention .
Pengarang kajian menulis pengambilan sayur-sayuran Allium terutama bawang putih adalah berkaitan dengan risiko yang berkurangan kanser prostat ".

Selesema
Doktor perubatan melaporkan bahawa penggunaan profilaktik bawang putih boleh mengurangkan kekerapan selsema di kalangan orang dewasa  tetapi tidak mempunyai kesan ke atas jangka masa gejala. Penggunaan profilaktik bermakna menggunakannya dengan tujuan untuk mencegah penyakit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...