11.11.13

KHASIAT SANTAN KELAPA

KHASIAT SANTAN KELAPA


Salah satu fakta menarik tentang santan ialah ia mengandungi tahap lemak tepu yang tinggi, tetapi lemak tepu yang terdapat dalam santan kelapa ialah asid lemak rantaian sederhana, yang biasanya tidak disimpan dalam badan sebagai lemak. Sebaliknya, seperti asid lemak rantaian pendek dan sederhana telah ditemui untuk memberi tenaga segera kepada badan. Selain daripada asid lemak , santan mengandungi pelbagai nutrisi penting yang lain, yang boleh dikaitkan untuk beberapa manfaat kesihatan. 

Beberapa faedah yang paling penting santan diterangkan di bawah:

Sebahagian besar daripada lemak yang terdapat di dalam susu kelapa adalah asid laurik , yang telah didapati mempunyai ciri-ciri antibakteria , antikulat dan antivirus. Asid lemak ini boleh meningkatkan sistem imun dan keupayaan melawan penyakit.
Asid Laurik juga boleh membantu dalam mengekalkan keanjalan saluran darah dan menjaganya yang boleh mengurangkan risiko aterosklerosis dan penyakit jantung.
Santan juga mengandungi beberapa sebatian antioksidan, yang boleh memberikan perlindungan terhadap radikal bebas yang berbahaya dan kesan merosakkan mereka pada sel-sel badan dan tisu.
Santan boleh meningkatkan kesihatan sistem penghadaman dan menggalakkan pencernaan. Ia boleh melegakan gejala-gejala ulser perut dan penyakit refluks asid juga.
Santan boleh memberi kira-kira 22 % daripada keperluan harian zat besi. Dengan apa-apa tahap yang tinggi daripada besi , ia boleh membantu untuk merawat anemia disebabkan oleh kekurangan zat besi.
Selain daripada ini , santan boleh membantu untuk merehatkan saraf dan otot , mengawal paras gula darah, tekanan darah dan mengurangkan keradangan sendi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...