17.3.15

KHASIAT ANGGUR HIJAU


Buah-buahan adalah amat penting dalam diet harian anda kerana ia membekalkan vitamin dan mineral penting yang menyumbang kepada kesihatan yang baik. Anggur hijau adalah pilihan yang sihat kerana  berkalori rendah dan tiada mengandungi lemak. 

Kepentingan anggur hijau
Vitamin, mineral dan serat yang terdapat dalam anggur hijau membantu mengurangkan risiko penyakit kronik seperti kanser, strok dan penyakit jantung. Anggur hijau adalah pilihan yang sihat untuk membantu anda memenuhi pengambilan harian zat makanan yang disyorkan.

Vitamin
Anggur hijau mengandungi vitamin C dan K. Vitamin C memainkan peranan penting dalam mencegah jangkitan dan juga menggalakkan kesihatan tulang, gigi, gusi dan saluran darah. Ia juga bertindak sebagai antioksidan untuk melindungi badan anda daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas iaitu sebatian yang mungkin meningkatkan risiko kanser dan penyakit kronik yang lain. Satu cawan anggur hijau mengandungi 75 hingga 90 miligram vitamin C anda perlu mengambil setiap hari. Vitamin K menyokong tulang yang sihat dan membolehkan darah untuk membeku. Anda memerlukan 120 mikrogram vitamin ini setiap hari. Satu cawan anggur hijau mengandungi 22 mikrogram vitamin K .

Mineral
Satu hidangan anggur hijau adalah sumber kalium dan besi. Kalium membantu fungsi organ, tisu, otot, sel dan jantung. Anda memerlukan 4,700 miligram kalium setiap hari untuk menyokong sistem badan. Satu cawan anggur hijau membekalkan 288 miligram kalium. Besi adalah penting untuk pembentukan sel-sel darah merah dan juga membantu dalam pergerakan oksigen di dalam badan anda. Keperluan harian besi adalah 8 miligram bagi lelaki dan 18 miligram bagi wanita. Satu cawan anggur berbiji hijau mengandungi 0.54 miligram mineral penting ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...