1.5.14

KHASIAT PIZZA


Pizza merupakan salah satu hidangan makanan yang popular di serata dunia. Makanan yang berasal dari negara Itali ini telah didapati berada di tengah-tengah perbincangan tentang manfaat dan keburukan akibat dari pengambilannya. Ramai saintis menguji kesan jangka pendek dan kesan jangka panjang pizza kepada metabolisme kita. Salah satu tanggapan salah yang paling biasa mengenai pizza adalah bahawa pizza adalah sebahagian daripada jenis makanan "makanan segera". Pada hakikatnya pizza bukanlah makanan segera sebenarnya, tetapi pizza adalah sangat berkhasiat dan boleh memberi manfaat kebaikan yang mencukupi untuk badan dan metabolisme kita. Artikel ini akan cuba untuk menerangkan beberapa bahan-bahan yang ada dalam pizza dan kesannya kepada kita.

Sos Tomato 
Sos tomato merupakan salah satu komponen asas dan paling banyak digunakan pizza. Dalam tomato strukturnya mengandungi Lycopene (tomato diproses menjadi sos mempunyai lebih banyak lycopene di dalamnya daripada yang belum diproses) yang dikenali sebagai antioksidan yang kuat yang membantu dalam melawan pelbagai jenis kanser. Kajian telah menunjukkan bahawa orang yang makan pizza sekurang-kurangnya seminggu sekali mempunyai peluang yang lebih kecil untuk mendapat sakit berbentuk kanser seperti kanser (mulut, perut, paru-paru, prostat dan banyak lagi). 

Minyak Zaitun

Sebahagian daripada bahan-bahan lain mempunyai kesan positif ke atas metabolisme kita iaitu minyak zaitun yang dapat mengurangkan kolesterol tidak baik dan mencegah penyakit jantung. Orang yang dalam diet mendapati bahawa pizza sayur-sayuran atau yang dibuat dari buah zaitun, minyak zaitun dan ikan merupakan salah satu makanan diet yang terbaik di dunia. Pizza yang dibuat dengan cara seperti ini mempunyai rasa yang hebat dan mempunyai jumlah lemak dan kolesterol yang rendah yang biasanya dikaitkan dengan makanan berdaging dan berkeju.

Keju Mozzarella dan Oregano

keju Mozzarella kaya dengan lemak, protein, kalsium dan natrium, bawang putih kaya dengan selenium, mangan, vitamin C dan sebatian lain yang bermanfaat, oregano adalah sumber yang baik vitamin K, mangan, serat dan minyak. Topping keju pizza juga sumber kalsium, yang mengurangkan kemungkinan kanser kolon. Walau bagaimanapun, untuk diet sihat kami cadangkan kepada anda agar mengurangkan jumlah keju (selepas semua mempunyai jumlah yang tinggi lemak) dan sebaliknya menggunakan lebih sos tomato. Gabungan yang baik daripada kerak, keju dan topping dari tomato boleh digunakan untuk menghasilkan pizza sihat yang pasti akan memberi kebaikan kepada semua orang.



Walaupun terdapat beberapa tanggapan serta penilaian yang tidak baik berkenaan dengan pizza sehinggakan ada sesetengah pihak melabelkan pizza sebagai 'makanan segera' dan 'junk food'. Bergantung kepada kandungan topping atau isian yang ada di atas pizza tersebut sebenarnya yang menyebabkan tanggapan yang berbeza-beza dan andaian berkenaan dengan pizza. Pizza yang berkhasiat dan bermanafaat untuk kita ialah pizza yang mengandungi dan menggunakan kerak gandum, minyak zaitun dara, kandungan keju yang sederhana, tiada garam tambahan, daging tanpa lemak, ikan bilis, sayur-sayuran dan topping buah-buahan.

AMARAN PERMAKANAN PIZZA
Isu-isu kesihatan yang negatif boleh datang jika pizza dibuat tanpa mengambil kira kualiti bahan pembuatannya ( bahan-bahan berkualiti rendah, resipi yang tidak baik, dan lain-lain). Pizza sejuk beku wujud dalam pasaran telah dikritik kerana terdapat jumlah garam, lemak dan kalori yang tinggi. Terdapat kajian menunjukkan beberapa restoran pizza yang terkenal mengandungi lebih daripada dua kali ganda jumlah garam yang disyorkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...