25.2.14

KHASIAT SOS TIRAM



Perasa makanan ini banyak sekali digunakan dalam masakan Cina. Sos tiram adalah dibuat daripada ekstrak tiram. Untuk menghasilkannya tiram akan direbus di dalam air sehingga air rebusan semakin sedikit dan meninggalkan sisa stok rebusan tiram yang gelap dan pekat. Kemudian ditambah  tepung jagung untuk menambahkan  kepekaant dan kicap juga ditambah untuk menjadikannya masin. Kebiasaanya sos tiram dicampur sedikit sahaja dalam masakan dan hasil masakan tersebut akan menyerlahkan rasa tiram dan rasa kesegaran dalam makanan anda. Cuma sedikit sahaja diperlukan iaitu untuk satu-satu hidangan penggunaannya cumalah sebanyak 1 sudu besar sahaja. Tidak banyak khasiat yang boleh kita perolehi dari perisa makanan istimewa ini sebenarnya…..

Rendah Kalori dan Lemak
Jika anda sedang mencari cara baru untuk menambah perisa kepada masakan tanpa menambah banyak kalori , anda mungkin ingin mencuba sos tiram . Terdapat hanya 9 kalori dalam 1 sudu besar sos tiram berbanding stok ayam . Dengan kolesterol dan jumlah yang tidak ketara lemak dan lemak tepu, sos tiram tidak akan menjejaskan usaha anda untuk mengekalkan berat badan yang sihat. Tetapi kandungan seratnya agak rendah iaitu hanya 0.1 g serat sahaja.

Protein
Satu sudu besar sos tiram cuma mempunyai 0.24 g protein. Jumlah sedikit  ini tidaklah  begitu  penting kerana protein adalah kurang daripada 1 peratus daripada protein yang disyorkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Masakan yang anda masak menggunakan sos tiram sudah tersedia untuk membekalkan protien kepada anda seperti masakan  tauhu, ayam , ikan dan lain-lain makanan protein yang tinggi. Jika anda ingin menggunakan sos tiram dalam masakan tauhu , cuba perapkan tauhu dengan sos tiram sebelum dimasak supaya rasa tiram menyerap masuk ke dalam tauhu.

Vitamin dan Mineral
Satu sudu besar sos tiram tidak mempunyai kuantiti vitamin atau mineral yang banyak.  Untuk itu anda perlu bergantung kepada nutrien daripada bahan utama, dan bukannya dari nutrien sos ini dalam menyediakan bahan dalam makan.

Natrium
Satu-satunya mineral yang terdapat dalam mana-mana kuantiti ketara dalam sos tiram adalah natrium. Dengan 492 mg natrium dalam satu sudu, kandungan natrium ini sos ini menjadikannya hampir mustahil untuk mengikuti cadangan Persatuan Jantung Amerika untuk menghadkan pengambilan natrium kepada kurang daripada 1,500 mg setiap hari. Jika anda memasak makan dengan sos tiram , cuba untuk mengimbangi dengan memakan makanan yang kaya dengan natrium yang lebih sedikit.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...