7.11.13

KHASIAT ROTI GANDUM

                     
Bijirin gandum telah menjadi makanan yang berkhasiat tinggi sejak beribu-ribu tahun . Roti gandum adalah makanan yang mengandungi ketiga-tiga komponen kernel gandum. Lapisan luar kasar bijirin - bran - adalah tinggi kandungan seratnya ; bijiran gandum mengandungi nutrien yang tinggi, dan majoriti bijirin yang dipanggil endosperm  adalah sumber karbohidrat yang baik.

Pengenalan

Label pada pembungkusan roti sering mengelirukan para pengguna. Pengguna sering terpedaya apabila melihat terdapat label 100 peratus roti dari keseluruhannya. Kadang-kadang label menyatakan produk dibuat dengan " gandum ", " 100 peratus gandum " atau " 100 peratus roti gandum ." 
Baca label dengan teliti untuk menentukan sama ada ia dibuat dengan tepung gandum atau bijiran gandum. Semua putih, tepung halus dibuat dari gandum, dan sebuku roti boleh dilabelkan sebagai mengandungi 100 peratus gandum dan tepung kebanyakannya putih. Tepung gandum adalah sinonim dengan tepung putih. Pilih roti yang menentukan 100 peratus gandum untuk mendapat manfaat gandum. Berikut adalah senarai manafaat roti gandum.

Usus yang sihat
Roti yang dibuat dengan 100 peratus gandum bijirin adalah sumber serat yang baik bran. The bran dalam roti gandum akan meningkatkan pergerakan usus anda dengan melembutkan dan meningkatkan sebahagian besar daripada najis anda, menjadikannya lebih mudah untuk melalui usus anda. Serat boleh memberikan kelegaan daripada sindrom usus terganggu. MayoClinic.com mengesyorkan bahawa anda dapat meningkatkan pengambilan serat anda dengan makanan dan bukannya mengambil ubat julap. Lelaki dewasa sehingga umur 50 tahun perlu mempunyai 38 gram serat setiap hari, dan wanita 25 gram setiap hari. Terlalu serat banyak boleh menyebabkan gas dan kembung , berhati-hati dan menambah roti gandum untuk diet anda secara beransur-ansur . Sepotong roti gandum mengandungi kira-kira 2.8 gram serat.

Mengurangkan Risiko  Penyakit Jantung
Bijirin telah didapati mengurangkan risiko penyakit jantung koronari dalam kajian 42850 lelaki yang berumur 40 hingga 75 , dalam tempoh 14 tahun. Jurnal 2004 "The American Journal of Clinical Nutrition " melaporkan bahawa orang-orang yang makan hidangan bijirin penuh dalam diet harian mereka mempunyai risiko yang lebih rendah mendapat penyakit jantung koronari. Jabatan Pertanian Amerika Syarikat mengesyorkan bahawa separuh daripada pengambilan bijirin harian anda terd dari bijirin penuh. Untuk wanita dewasa usia 19 hingga 50, USDA mengesyorkan 6 auns bijirin setiap hari; sepotong roti sama dengan 1 auns. Lelaki perlu mendapatkan 7-8 auns setiap hari.

Mengurangkan Risiko Pertambahan Berat Badan
Roti yang dibuat dengan gandum membantu anda mengekalkan berat badan yang sihat. Menurut kajian yang diterbitkan dalam isu 2003 "The American Journal of Clinical Nutrition ," wanita yang makan bijirin lebih konsisten berat badannya berbanding daripada wanita yang makan kurang bijirin penuh. Kira-kira 74,000 wanita berusia 38-63 telah dikaji selama 12 tahun. Wanita yang makan makanan gandum , seperti 100 peratus roti gandum, mempunyai risiko 49 peratus lebih rendah bertambah berat badan berbanding wanita yang makan produk bijirin halus, seperti roti putih.

Kesihatan Mental
Dalam kernel gandum terdapat benih gandum penting atau embrio yang mengandungi vitamin B , vitamin E, magnesium , fosforus , zat besi dan zink. Menurut University of Maryland Medical Center , beberapa kajian telah mencadangkan bahawa vitamin B dan vitamin E boleh melindungi daripada penyakit kemerosotan mental, seperti Alzheimer.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...