12.11.13

KHASIAT TIMUN

KHASIAT TIMUN


Berikut adalah manfaat timun

Memastikan anda terhidrat. Jika anda malas untuk minum air yang mencukupi, kunyah timun yang sejuk kerana timun mengandungi 96 peratus air.

Makan timun dapat menghindar dari pedih ulu hati. 

Menyapu timun pada kulit dapat melindungi daripada selaran cahaya matahari.

Menyingkir keluar toksin. Semua  air dalam timun bertindak sebagai penyapu maya yang menyingkirkan keluar toksin dari tubuh . 

Dengan penggunaan yang teratur , timun dikenali untuk membubarkan batu karang.

Kayakan diri anda dengan vitamin. AB dan C, yang dapat meningkatkan imuniti dan memberikan anda tenaga serta membuat kulit anda berseri. Beri lebih zat dengan mencampurkan jus timun dengan lobak merah dan bayam.

Bekalan mineral magnesium, kalium dan silikon yang tinggi. Itulah sebabnya rawatan berasaskan timun banyak terdapat di spa.

Membantu dalam penurunan berat badan. Nikmati timun dalam salad dan sup anda. Snek kegemaran saya? Timun rangup melekat dengan berkrim berenang yogurt rendah lemak.

Mencantikkankan kulit bahagian mata. Meletakkan kepingan  timun pada mata adalah kecantikan klasik visual, tetapi ia benar-benar membantu mengurangkan kedut di bawah mata dan keadaan bengkak .

Kanser luka. Mengurangkan risiko beberapa jenis kanser dengan memasukkan timun dalam diet anda. Beberapa kajian menunjukkan ia berpotensi melawan kanser itu.

Menstabilkan tekanan darah. Pesakit tekanan darah, kedua-dua tinggi dan rendah, sering mendapati bahawa makan timun membawa bantuan.

Menyegarkan mulut. Menyegarkan jus timun dan menyembuhkan gusi berpenyakit yang menyebabkan bulut berbau .

Membantu penghadaman. 

Mengunyah timun memberikan rahang senaman yang baik, dan serat di dalamnya adalah baik untuk penghadaman.

Melicinkan rambut dan kuku. Silika dan mineral  dalam timun menjadikan rambut dan kuku anda lebih kuat dan lebih berkilat .

Melegakan otot dan sakit sendi. Semua vitamin dan mineral dalam timun menjadikannya sebagai perisai kepada sakit otot dan sakit sendi.

Memastikan buah pinggang dalam keadaan sihat. Timun merendahkan tahap asid urik di dalam sistem anda , menjaga buah pinggang anda.

Baik untuk pesakit kencing manis. Pesakit diabetes boleh menikmati timun kerana timun mengandungi hormon yang diperlukan oleh sel-sel pankreas untuk menghasilkan insulin.

Mengurangkan kolesterol. Satu sebatian yang dikenali sebagai sterol dalam timun membantu mengurangkan kolesterol .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...