2.3.14

KHASIAT KUNYIT

Kunyit adalah satu rempah yang berwarna oren yang berasal dari benua hind India. Kunyit adalah sebahagian daripada keluarga halia dan telah menjadi ramuan penting dalam masakan di Timur Tengah dan Asia Tenggara sejak beribu-ribu tahun. Kunyit banyak digunakan sebagai ubat-ubatan ayurveda dan ubatan Cina untuk membersihkan jangkitan dan radang di bahagian dalam dan di luar badan. Kunyit yang biasa ditemui dipasaran adalah dalam bentuk yang asli dan juga dibuat serbuk kunyit. 

Menyekat pertumbuhan kanser
Doktor di UCLA baru-baru ini mendapati bahawa curcumin iaitu komponen utama yang terdapat didalam kunyit merupakan agen yang berupaya menghalang enzim yang boleh mengakibatkan kanser. Di dalam kajian tersebut terdapat 21 subjek kajian telah diberi dua tablet yang mengandungi 1000 miligram curcumin. Hasil keputusan mendapati bahawa enzim yang menggalakkan kanser dalam mulut pesakit telah direncat oleh curcumin.

Sifat antioksidan yang kuat
Universiti Maryland Medical Center juga menyatakan bahawa sifat antioksidan kunyit yang kuat berupaya untuk melawan penyebab kanser radikal bebas. Malahan ia dapat mengurangkan atau menghalang beberapa kerosakan sel badan yang disebabkan oleh radikal bebas yang masuk dalam badan kita. Walaupun masih banyak kajian yang diperlukan kajian awal telah menunjukkan bahawa curcumin dalam kunyit boleh membantu mencegah atau merawat beberapa jenis kanser termasuk kanser prostat, kulit dan kolon.

Anti radang yang sangat kuat
Dr Randy J. Horwitz, pengarah perubatan dari Pusat Arizona untuk Perubatan Integratif dan penolong profesor perubatan klinikal di University of Arizona Kolej Perubatan di Tucson menulis kertas untuk Pengurusan Penyakit di American Academy di mana beliau membincangkan manfaat kesihatan kunyit .

"Kunyit adalah salah satu bahan yang paling kuat anti-inflammatories" Horwitz menyatakan dalam karyanya.

Beliau juga memetik kajian yang dibuat di Universiti Arizona pada 2006 yang mengkaji kesan kunyit pada tikus dengan disuntik artritis reumatoid. Menurut Horwitz, rawatan awal dengan kunyit sepenuhnya menghalang tercetusnya artritis reumatoid di dalam tikus. Di samping itu juga kajian ini mendapati bahawa menggunakan kunyit dapat mengurangkan gejala artritis reumatoid

Natalie Kling, seorang pakar pemakanan di LA yang mendapat ijazah dari Institut Neuropati dalam bidang Nature Healing berkata dia pertama kali belajar tentang manfaat kunyit iaitu. "Sebagai anti-radang, antioksidan dan antiseptik, ia ibarat sebuah kilang ubatan yang sangat kuat, " kata beliau.

Kling mencadangkan kepada pelanggan yang sakit sendi, mengatakan bahawa apabila diambil sebagai makanan tambahan ia membantu dengan cepat. Beliau menasihati mencampurkan kunyit dalam makanan dan menawarkan satu tip mudah. " Mentah adalah yang terbaik, " katanya. " Menaburkan pada sayur-sayuran atau mencampurkannya ke kuah adalah cepat dan berkesan. "

Jika anda memasak pastikan untuk menggunakan sejumlah kecil lemak yang sihat seperti minyak kelapa yang sihat untuk memaksimumkan rasa. Kling juga mencadangkan menggosok kunyit pada daging dan meletakkan ke dalam kari dan sup.

"Ia murah, ringan dalam rasa dan bermanfaat untuk setiap sistem dalam badan" kata Kling. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...