4.6.14

KHASIAT BAWANG MERAH



Bawang merah dipenuhi dengan Quercetin
Bawang merah mengandungi banyak kandungan Quercetin yang menyediakan banyak manfaat kesihatan. Bawang merah adalah salah satu sumber semulajadi quercetin yang bioflavonoid yang amat sesuai untuk memerangkap radikal-radikal bebas. Selain daripada ciri-ciri antioksidannya, quercetin didapati mempunyai agen melawan kanser, antikulat, antibakteria dan antiradang. Ia menunjukkan potensi yang cerah untuk mencegah dan mengawal pembentukan polip usus, merencatkan virus rhino  yang penyebab kepada demam sejuk, merawat psoriasis dan menghalang replikasi virus termasuk virus herpes simplex yang boleh menyebabkan kudis. 
Ia juga telah terbukti untuk mengurangkan risiko kanser perut menurut satu kajian, pengambilan separuh bawang sehari boleh mengurangkan risiko kanser perut sebanyak 50%.

Bawang mengandungi Allicin
Selain quercetin bawang merah mempunyai kandungan allicin yang sama terdapat dalam keluarga bawang dan ahli-ahli keluarga Allium. Allicin terhasil apablia bawang itu dihancur atau dicincang. Allicin didapati menggalakkan kesihatan kardiovaskular, mencegah dan merawat kanser, dan mengurangkan tekanan darah tinggi. Ia juga boleh membantu merawat kelemumur kerana sifat-sifat antikulat itu.

Bawang mengandungi Kromium 
Bawang adalah sumber yang kaya dengan kromium iaitu mineral yang boleh membantu mengawal paras glukosa. Ini adalah berita baik untuk mereka yang mengalami masalah insulin (diabetes), kromium adalah penting untuk aktiviti metabolisme insulin dalam karbohidrat, lemak dan protein. Kekurangan kromium boleh menyebabkan rintangan insulin dan menjejas tahap kawalan gula dalam darah dan boleh meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular dan diabetes jenis 2. Tambahan pula terdapat beberapa bukti yang mencadangkan bahawa kekurangan kromium boleh membuat penurunan berat badan menjadi sukar atau menyebabkan pertambahan berat badan dengan cepat.

Kandungan glycemic index (GI ) yang rendah
Bawang dianggap sebagai makanan yang rendah glycemic. Indeks glisemik ukuran dan sukatan makanan yang berasaskan berapa cepat karbohidrat meningkatkan tahap gula dalam darah dan lebih tinggi penarafan, lebih cepat makanan akan melepaskan tenaga dan menyebabkan paras glukosa darah meningkat. Makanan dinilai antara 0 dan 100 dan bawang merah ialah pada tahap 10. Indeks glisemik pada mulanya dicipta untuk membantu pesakit kencing manis memutuskan apa makanan yang terbaik untuk mereka, tetapi kini juga ramai orang mengambil berat dan sedar menggunakan konsep indeks glisemik untuk membantu mereka menurunkan berat badan dan meningkatkan kesihatan mereka. Dengan memilih makanan GI rendah seperti bawang merah, anda boleh mengawal gula dalam darah dan paras insulin yang seterusnya menyebabkan badan menyimpan kurang lemak. Kajian juga mencadangkan bahawa tahap insulin yang stabil boleh menyumbang kepada proses penuaan lebih perlahan, tekanan darah rendah dan paras kolesterol baik
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...