7.12.15

10 MAKANAN UNTUK KESIHATAN BUAH PINGGANG



Kubis
Kubis meningkatkan fungsi buah pinggang dan yang paling biasa digunakan sebagai ubat semulajadi untuk memulihkan dan menyuburkan buah pinggang. Ia merupakan sejenis makanan penting untuk sesiapa sahaja yang mengalami masalah buah pinggang. Kubis penuh dengan fitokimia yang membantu memecahkan radikal bebas sebelum mereka boleh melakukan kerosakan. Selain itu, ia adalah tinggi dengan vitamin B6, C dan K, bersama-sama dengan serat dan asid folik. Rendah dengan kalium, kubis membuat tambahan yang baik untuk diet dialisis. Anda boleh menikmati sayur-sayuran ini dikukus atau direbus.

Berries
Sebagai sumber mangan, vitamin C, serat dan folat, pelbagai jenis beri seperti strawberi, kranberi, raspberi dan beri biru yang baik untuk buah pinggang anda. Antioksidan dan juga ciri-ciri anti-radang di beri ini membantu mengurangkan keradangan dan meningkatkan fungsi pundi kencing. Anda boleh memilih buah segar, beku atau kering dan makan mereka mentah atau menambah dalam bijirin kegemaran anda .

Ikan
Ikan mengandungi omega-3 asid lemak yang mengurangkan keradangan di dalam badan dan dengan itu melindungi buah pinggang dari pelbagai penyakit. Juga, ikan merupakan sumber protein berkualiti tinggi. Menurut satu kajian 2008 yang diterbitkan dalam American Journal Penyakit Buah Pinggang, penggunaan ikan membantu tahap normal protein dalam air kencing pada orang yang mengalami pesakit kencing manis. Jenis-jenis ikan yang terbaik untuk buah pinggang adalah salmon, trout, ikan kembung, herring dan tuna. Persatuan Diabetes Amerika dan Persatuan Jantung Amerika mengesyorkan pengambilan 2-3 hidangan ikan setiap minggu. Anda mesti makan kukus, panggang atau ikan panggang ganti ikan goreng untuk mengurangkan masalah buah pinggang.

Putih Telur
Putih telur yang disyorkan untuk orang yang mempunyai penyakit buah pinggang disebabkan oleh kandungan fosforus yang rendah dan protein yang berkualiti tinggi mengandungi asid amino yang penting, yang perlu untuk buah pinggang berfungsi dengan baik. Pada masa yang sama, apabila protein berkualiti tinggi dimetabolismekan dalam badan ia menghasilkan kurang bahan buangan . Anda boleh menggunakan putih telur untuk membuat telur dadar atau sandwic atau makan telur rebus tanpa kuning telur. Orang yang mempunyai masalah buah pinggang harus mengelakkan makan kuning telur. Pengambilan protein yang tinggi, juga, adalah tidak digalakkan kerana ia boleh menyebabkan beban tambahan pada buah pinggang.

Minyak Zaitun
Minyak zaitun adalah baik untuk jantung anda dan juga buah pinggang anda. Minyak ini merupakan sumber asid oleik, asid lemak anti-radang yang mengurangkan pengoksidaan dan meningkatkan kesihatan buah pinggang. Selain itu, ia kaya dengan polifenol dan sebatian antioksidan yang menghalang keradangan dan pengoksidaan. Minyak zaitun dara (virgin oil) mengandungi jumlah yang lebih tinggi antioksidan daripada minyak zaitun biasa, maka, menggunakan salah satu untuk mendapat manfaat kesihatan yang paling. Anda boleh menggunakan minyak zaitun untuk membuat sos salad dan dalam masakan harian anda. Ia juga baik untuk mencelup roti atau memerap ikan atau sayur-sayuran.

Bawang putih
Bawang putih mempunyai antioksidan dan sifat-sifat anticlotting yang berkesan boleh mengurangkan risiko penyakit buah pinggang dan juga penyakit jantung. Makan 1-2 ulas bawang putih mentah setiap hari dengan perut kosong dapat mengurangkan tahap kolesterol tidak baik dan keradangan di dalam badan. Ia juga melindungi buah pinggang daripada kesan-kesan yang mungkin berbahaya logam berat. Anda boleh menggunakan segar, botol, cincang atau serbuk bawang putih dalam masakan anda untuk menambah aroma dan rasa serta manfaat kesihatan.

Bawang besar
Bawang penuh dengan antioksidan yang kuat yang membantu menyahtoksik dan membersihkan buah pinggang, dengan itu membantu mencegah pelbagai jenis masalah kesihatan berkaitan buah pinggang. Rendah dengan kalium, bawang juga mengandungi kromium, sejenis mineral yang membantu badan memetabolismekan lemak, protein dan karbohidrat. Ia juga mempunyai ciri-ciri anti-radang. Bawang boleh dinikmati mentah atau dimasak dalam pelbagai hidangan. Makan bawang mentah boleh membantu merawat batu buah pinggang secara semulajadi.

Cili benggala
Cili benggala merah membantu memecahkan sisa toksik dalam darah, dan dengan itu menyumbang kepada kesihatan buah pinggang. Ia adalah rendah dengan kalium dan kaya dengan vitamin A, B6 dan C, asid folik dan serat. Apabila mengalami masalah buah pinggang, ia sering dinasihatkan untuk menyimpan pengambilan kalium anda rendah kerana buah pinggang yang rosak mungkin tidak dapat berkesan menapis kalium dari darah anda. Ini sayuran lazat juga mengandungi lycopene, antioksidan yang melindungi terhadap beberapa jenis kanser. Anda boleh memasukkan cili benggala dalam diet andadengan cara bakar, panggang, masak atau disumbat dengan makanan kegemaran.

Kobis bunga
Tinggi dengan vitamin C dan mengandungi folat dan serat. Ia juga mempunyai sebatian seperti indoles, glukosinolat dan thiocyanates yang membantu hati meneutralkan bahan-bahan toksik yang sebaliknya boleh merosakkan membran sel dan DNA. Apabila dimakan secara teratur, kobis bunga boleh mengurangkan keradangan dan tahap kolesterol yang lebih rendah kerana sifat-sifatnya yang antioksidan dan anticlotting. Kobis bunga boleh dimakan mentah sebagai salad. Anda juga boleh cuba kukus, rebus, goreng, hidangan kembang kol dipanggang atau dibakar. Walau bagaimanapun, sebagai tinggi dalam purines yang membawa kepada pengumpulan asid urik, kobis unga mungkin tidak sesuai untuk mereka yang menghidap gout dan batu karang.

Epal
Epal baik untuk detoksifikasi dan pembersihan buah pinggang kerana ia kaya dengan serat dan anti-radang. Juga, epal membantu mencegah jangkitan saluran kencing dan dengan itu boleh membantu mengurangkan risiko batu karang. Pada masa yang sama mengurangkan kolesterol, melindungi terhadap penyakit jantung, mengurangkan risiko kanser dan membantu mengelakkan sembelit. Mengambil epal setiap hari untuk menjaga buah pinggang anda berfungsi dengan baik. Anda boleh menikmati buah-buahan mentah rangup dan enak ini sebagai pencuci mulut atau sebagai sos epal atau jus.  Menurut kajian yang diterbitkan dalam Journal of American Society Nefrologi, diet yang sihat yang terdiri daripada buah-buahan, sayur-sayuran, kacang, produk tenusu rendah lemak dan bijirin penuh, dan rendah garam, daging merah, daging diproses dan minuman manis boleh membantu mencegah batu karang. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...