5.11.15

KHASIAT BUAH PALA



Faedah Kesihatan Buah Pala

Melegakan Sakit
Salah satu komponen buah pala adalah sebatian yang serupa dengan menthol, yang mempunyai ciri-ciri melegakan kesakitan semula jadi. Oleh itu, dengan menambah buah pala sebagai rempah dalam masakan anda, anda boleh mengurangkan rasa sakit yang berkaitan dari luka, kecederaan, tekanan, dan keradangan kronik daripada keadaan seperti artritis.

Memudahkan Penghadaman 
Apabila anda mengisar buah pala menjadi serbuk, ia mengekalkan kandungan serat, yang boleh merangsang proses pencernaan dengan menggalakkan pergerakan peristalsis dalam otot licin usus. Selain itu, ia mendorong rembesan pelbagai jus gastrik dan usus yang memudahkan proses penghadaman. Oleh kerana serat boleh sebahagian besar sehingga pergerakan usus, ia mengurangkan kekerapan dan ketidakselesaan sembelit dan masalah usus yang lain.

Kesihatan Otak
Salah satu faedah yang kurang dikenali untuk menambah buah pala dalam mana-mana pelbagai untuk diet anda adalah pelbagai komponen minyak pati, yang dipanggil miristisin dan macelignan. Sebatian-sebatian ini telah terbukti untuk mengurangkan kemusnahan pusat saraf dan fungsi kognitif yang biasanya menimpa orang yang menanggung demensia atau penyakit Alzheimer. Kajian telah menunjukkan miristisin dan macelignan melambatkan kesan-kesan, dan menjaga otak anda berfungsi pada, tahap yang sihat.

Menyahtoksik Tubuh
Nutmeg bertindak sebagai tonik dalam pelbagai cara, dan oleh itu meningkatkan kesihatan keseluruhan badan anda. Lebih khusus lagi, dari segi hati dan buah pinggang di mana banyak toksin disimpan dan dikumpul dari badan, buah pala boleh membantu menghapuskan mereka. Ia benar-benar membersihkan mereka organ daripada semua toksin yang boleh disimpan di sana daripada alkohol, dadah, pencemaran, makanan, atau racun organik semula jadi. Tambahan pula, bahan aktif dalam buah pala membantu untuk membubarkan batu karang, dan meningkatkan fungsi keseluruhan dan kecekapan buah pinggang dan hati.

Kesihatan Gigi
Dalam aplikasi perubatan tradisional, buah pala dianggap raja rempah apabila ia datang kepada kesihatan mulut. Komponen anti-bakteria aktif pala bermakna bahawa ia membantu untuk melawan keadaan seperti mulut berbau, juga dikenali sebagai nafas berbau. Ia membunuh bakteria yang menyebabkan keadaan ini memalukan, dan secara amnya meningkatkan imuniti gusi dan gigi anda. Inilah sebabnya mengapa buah pala dan ekstrak yang biasanya ditemui dalam ubat gigi dan ubat kumur, terutama dalam jenis organik atau herba.

Insomnia 
Selama beberapa generasi, buah pala telah disyorkan sebagai ubat rumah untuk tidur dan insomnia. Secubit buah pala dalam susu panas sentiasa seolah-olah melakukan silap mata. Buah pala mempunyai kandungan yang tinggi magnesium, mineral penting dalam badan yang mengurangkan ketegangan saraf, dan juga merangsang pelepasan serotonin yang menimbulkan rasa bersantai atau ubat pelali. Serotonin ini ditukar kepada melatonin di dalam otak, yang merupakan pencetus tidur, melegakan rakyat masalah mereka dengan insomnia dan kegelisahan pada waktu malam. Buah pala juga mempunyai unsur surih narkotik, yang tidak mempunyai kesan dramatik melainkan jika diambil dalam kuantiti yang besar. Walau bagaimanapun, walaupun jumlah yang kecil boleh membantu anda melepaskan pelbagai neurotransmitter daripada mendorong ketenangan dan tidur.

Leukemia
Satu lagi ciri-ciri yang kurang dikenali buah pala adalah penggunaan potensinya terhadap sel-sel kanser. Kajian telah menunjukkan bahawa sebatian tertentu dalam metanol buah pala dan minyak penting yang sebenarnya boleh menyebabkan kematian sel (apoptosis) dalam sel-sel leukemia, dengan itu menghentikan penyebaran dan metastasis pelbagai ini dahsyat kanser yang biasa menimpa kanak-kanak.

Kesihatan Kulit 
Walaupun mekanisme yang tepat tidak difahami sepenuhnya, ubat-ubatan herba dan tradisional telah lama menggunakan buah pala untuk meningkatkan penampilan dan kesihatan kulit anda. Selalunya, ia digunakan sebagai pes dicampur dengan air, atau madu, yang juga sangat baik untuk penjagaan kulit. Ia boleh membantu untuk mengurangkan keradangan dan kerengsaan kulit, menggalakkan penghidratan dan penampilan yang lancar, serta mengurangkan tanda-tanda dan tanda dari cacar, bisul, dan jerawat.

Peredaran Darah
Kalium adalah vasodilator, yang melegakan saluran darah, dengan itu mengurangkan tekanan darah dan mengurangkan tekanan pada sistem kardiovaskular. Tambahan pula, ia memudahkan pengambilan nutrien dari makanan, penghadaman dan proses yang cekap dan cepat. Kalsium dijumpai di dalam buah pala boleh meningkatkan kesihatan tulang anda dengan menyumbang kepada pembaikan dan pertumbuhan, manakala melegakan simptom osteoporosis. Akhir sekali, kandungan besi dapat meningkatkan jumlah sel darah merah anda dan mengurangkan peluang anda mendapat tanda-tanda kekurangan zat besi, juga dikenali sebagai anemia.


Amaran
Terlalu banyak memakan buah pala boleh menyebabkan psikotropik, hallunisasi atau kesan narkotik. Memakan terlalu banyak buah pala boleh merumitkan proses badan anda, kerana ia adalah rempah yang sangat kuat dan perlu diambil dalam kuantiti yang kecil. Pengambilan buah pala terlalu banyak boleh menyebabkan sawan, debaran jantung yang tidak teratur dan muntah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...