7.11.13

KHASIAT DAGING LEMBU

                  
Tiada apa-apa yang salah dengan makan sosej ayam dan burger vegeterian tetapi jika anda ingin mendapatkan sesuatu yang hebat dan mengasyikkan dalam hidangan, masaklah stik di grill BBQ anda. Mungkin bertentangan dengan apa yang anda fikirkan, steak sekali-sekala adalah  amat baik untuk anda.

"Penyelidikan pengguna menunjukkan bahawa orang berfikir daging lembu adalah tinggi lemak dan mereka mengaitkan daging merah kepada penyakit jantung, " kata Karine Barlow, seorang pakar diet berdaftar yang dalam peranannya di Kanada dalam usaha membantu dan mendidik pengguna mengenai manfaat daging lembu.

"Terdapat salah faham bahawa lemak dalam daging lembu adalah lemak tepu, tetapi 50% daripadanya adalah tepu - jenis yang sama lemak yang baik yang dalam minyak zaitun, " jelas beliau , sambil menambah bahawa 13% daripada lemak tepu daging lembu itu adalah dalam bentuk asid stearik yang tidak meningkatkan tahap kolesterol darah yang tidak sihat. "Saya menghabiskan banyak masa dalam usaha menghapuskan dakwaan palsu terhadap daging lembu ini. "

Salah satu ciri-ciri daging lembu yang terbaik , pada pandangan beliau, adalah lemak yang boleh dilihat : "Anda tidak boleh mengambil dan menyingkirkan lemak daripada telur atau ikan, tetapi anda boleh mengurangkan daging lembu dan mengawal jumlah lemak. Jika daging kelihatan kurus ia adalah tanpa lemak. "Orang ramai mungkin mengaitkan steak dengan lemak tetapi hakikatnya setelah dipotong, daging lembu secara purata hanyalah mempunyai 10% lemak .

Dalam kempen ini, dia juga menggesa dan mengajar tentang protein yang kaya dengan nutrien. "Makanlah daging tanpa keraguan kerana anda akan mendapat makanan yang padat dengan nutrien berbanding dengan makanan seperti mufin atau kentang goreng yang mengandungi nutrien yang negatif seperti gula dan trans- lemak, " katanya.

Pengambilan protein yang lebih tinggi, Barlow berkata, boleh membantu menguruskan berat badan dan meningkatkan kekenyangan dan tenaga di samping mengurangkan kelaparan. Walaupun protein membina dan mengekalkan otot, kajian menunjukkan bahawa jumlah yang paling banyak penduduk dunia yang makan daging ialah rakyat Kanada, tetapi mereka makan jauh dari julat yang lebih rendah yang disyorkan.

Daging juga mengandungi 14 nutrien termasuk dua kali besi, enam kali B12, dan lapan kali zink daripada ayam. Ia juga rendah lemak dari paha ayam. Barlow menambah bahawa jumlah lemak pada daging pinggang hujung dan lemak pada ikan salmon sockeye mempunyai jumlah yang sama .

Steak adalah disyorkan dalam The Paleo Diet. Menurut Dr Martha Grogan, seorang pakar kardiologi di www.mayoclinic.com, daging lembu yang diberi makan rumput mengandungi kurang jumlah lemak, kandungan asid lemak omega-3 yang lebih sihat dan lebih banyak vitamin antioksidan seperti vitamin E.

Dr Yoni Freedhoff seorang pakar obesiti  mendapati setelah meneliti keputusan Kajian Kesihatan Jururawat dan Kajian Profesional Sihat yang melibatkan lebih 121000 lelaki dan wanita: "Anda akan mati tanpa mengira apa yang anda makan" tulis Dr Freedhoff yang mengaku suka makan burger yang baik. Tetapi kajian ini mendapati bahawa anda akan mati lebih awal jika anda makan daging merah setiap hari dalam seminggu ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...