5.9.14

KHASIAT DAUN PANDAN


Daun pandan adalah salah satu tumbuhan yang mengeluarkan aroma yang wangi. Daun ini memberikan banyak kegunaan untuk kehidupan manusia terutamanya digunakan sebagai pewarna semula jadi dan wangian yang ditambah pada makanan. Walau bagaimanapun, daun pandan bukan sahaja memberi manfaat kepada makanan semata-mata tetapi juga boleh digunakan sebagai ubat kosmetik dan alternatif untuk merawat pelbagai penyakit. 

Beberapa faedah daun pandan: 

Menghitamkan rambut. 
Ambil tujuh helai daun pandan, dicuci kemudian dipotong menjadi kepingan. Rebus dalam satu cerek air panas yang menggelegak sehingga air menjadi kehijauan dan biarkan semalaman. Pada waktu pagi tambah jus mengkudu masak, gunakan campuran ini untuk mencuci rambut. 

Mengurangkan kelemumur. 
Basuh tujuh keping pandan dan dicincang halus. Tambah setengah cawan air dan perah. Picit dan urut ke seluruh kulit kepala biarkan kering, bilas rambut anda dengan air bersih. 

Saraf lemah. 
Ambil pandan segar sebanyak 3 keping dibasuh dan dipotong menjadi kepingan kecil direbus dalam 3 cawan air sehingga sehingga menyejat menjadi baki 2 cawan. Selepas penyejukan ditapis dan minum secawan pagi dan petang. 

Rheumatism
Ambil pandan segar sebanyak 3 keping, dibasuh dan dihiris nipis, dibancuh dengan 1/2 cawan minyak kelapa yang telah dipanaskan, kacau hingga rata. Setelah sejuk sedia untuk digunakan pada bahagian-bahagian badan. 
Ambil pandan segar 5 keping dan 20 keping daun serai, dibasuh dan kemudian dikisar menjadi serbuk. Tambah minyak kayu putih dan minyak gandapura setiap 1 sudu besar. Kacau kemudian diperah sehingga sama rata. Herba ini digunakan untuk menggosok dan mengurut bahagian badan yang sakit. 

Di bawah juga adalah beberapa manfaat pandan: 

  1. Melegakan sakit kepala dan artritis. 
  2. Merawat sakit telinga. 
  3. Melegakan sakit dada. 
  4. Mengurangkan demam. 
  5. Merawat kusta, luka dan cacar. 
  6. Sebagai julap untuk kanak-kanak 
  7. Menyelesaikan beberapa masalah kulit. 
  8. Menguatkan gusi dan mengurangkan kekejangan perut. 
  9. Membantu mempercepatkan penyembuhan wanita yang baru melahirkan anak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...