22.5.14

KHASIAT TERUNG CINA


Faedah Kesihatan
Selain mengandungi pelbagai vitamin dan mineral, terung juga mengandungi fito-nutrien penting yang kebanyakannya mempunyai sifat antioksidan. Fito-nutrien yang terkandung dalam terung termasuklah sebatian fenolik, asid caffeic dan klorogenik dan flavonoid seperti nasunin .

Makanan untuk otak
Penyelidikan ke atas terung telah memberi tumpuan kepada satu fitonutrien antosianin yang terdapat pada kulit terung dipanggil nasunin. Nasunin adalah antioksidan yang kuat menentang radikal bebas. Ia melindungi membran sel daripada rosak. Dalam kajian ke atas haiwan, nasunin didapati berupaya melindungi lipid (lemak) di dalam membran sel otak. Membran sel otak adalah hampir keseluruhannya terdiri daripada lipid dan bertanggungjawab untuk melindungi sel daripada radikal bebas. 

Kaya dengan Antioksidan
Penyelidik di  Amerika Syarikat telah mendapati bahawa terung adalah sumber yang kaya dengan sebatian fenolik yang berfungsi sebagai antioksidan. Tumbuhan membentuk sebatian seperti ini untuk melindungi diri mereka daripada tekanan oksidatif daripada pendedahan kepada unsur-unsur penyakit dan juga dari jangkitan bakteria dan kulat.

Berita baik mengenai terung ialah sebatian fenolik utama yang terdapat dalam semua varieti yang diuji adalah bersifat asid klorogenik, yang merupakan salah satu unsur yang paling kuat untuk menghapuskan radikal bebas yang terdapat dalam tisu tumbuhan. Faedah dikaitkan dengan asid klorogenik termasuk antimutagenic (anti- kanser), anti-mikrob, anti-LDL ( kolesterol tidak baik ) dan aktiviti antivirus.

Kesihatan Kardiovaskular dan Perlindungan Radikal Bebas
Kajian ke atas haiwan makmal yang mempunyai tahap kolesterol yang tinggi dalam badannya telah diberikan jus terung. Kesan ajaib yang berlaku iaitu kolesterol dalam dinding arteri dan kolesterol dalam aorta dalam haiwan tersebut telah dikurangkan dengan ketara manakala dinding saluran darah dapat dilonggarkan dan meningkatkan aliran darah. 
Kesan-kesan positif berkemungkinan disebabkan bukan sahaja untuk nasunin tetapi juga kepada beberapa fito-nutrien terpene lain dalam terung. Nasunin bukan sahaja menghapuskan radikal bebas yang kuat tetapi ia juga merupakan sumber besi. Nasunin mengurangkan pembentukan radikal bebas dengan menyumbang pula faedah yang lain termasuklah melindungi kolesterol darah (yang juga sejenis lipid atau lemak) daripada pengoksidaan, mencegah kerosakan sel yang boleh menggalakkan kanser dan mengurangkan kerosakan radikal bebas pada sendi yang merupakan faktor utama dalam artritis reumatoid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...