10.9.14

KHASIAT LEMON



Mengimbangi pH Badan Anda

Lemon berupaya mengembalikan keseimbangan pH dalam badan kita yang sering menjadi berasid disebabkan oleh tekanan hidup moden seperti makanan ringan, pencemaran, kurang bersenam dan toksin lain. Ia adalah penting untuk memastikan badan sedikit alkali untuk mencegah penyakit kronik seperti kanser. Walaupun lemon memang berasid, kandungan nutrien yang terdapat dalam lemon adalah alkali. Lemon adalah salah satu makanan paling alkali itulah sebabnya lemon berguna untuk mengurangkan beberapa masalah kesihatan.

Melegakan Ketidakhadaman dan Sembelit
Lemon adalah sumber anti-bakteria. Perahan lemon dapat memusnahkan bakteria tidak baik dan membenarkan bakteria baik terbentuk dalam badan yang boleh melegakan senak dan sembelit. Jus lemon boleh merangsang peristalsis pengeluaran air liur dan asid perut  yang meransang proses pencernaan.

Kurangkan Berat Badan
Jika anda berdiet, lemon boleh menjadi diet makanan terbaik untuk anda. Pektin iaitu sejenis serat larut yang terdapat dalam lemon boleh membantu anda merasa cepat kenyang dan mengurangkan makan. Pektin juga melambatkan penyerapan gula dalam badan dengan itu menghalang peningkatan gula dalam darah yang biasa pada penyakit Diabetes Jenis 2 . Lemon juga adalah diuretik semulajadi ! Ini bermakna ia membantu tubuh mengepam keluar air yang berlebihan dalam badan melalui peningkatan kadar pembuangan air kecil. 

Membunuh Parasit
Jika anda mengalami jangkitan parasit dan cacing pada usus, lemon dapat memusnahkan parasit dan mewujudkan persekitaran dalam usus di mana parasit tidak boleh hidup. Parasit suka pada usus yang berasid, jadi cara terbaik untuk membunuh mereka adalah untuk mengalkalikan sistem pencernaan anda. Makan limau atau minum jus dari lemon adalah salah satu cara paling cepat untuk membuat alkali usus anda dan membunuh parasit.

Meningkatkan Kesihatan Mulut 
Sama ada anda mengalami nafas berbau atau mengalami sakit gusi, lemon boleh mengurangkan pelbagai masalah kesihatan mulut. Sakit gigi? perahkan jus lemon segar untuk menghapuskan kesakitan. Gusi berdarah? Perahkan jus lemon sega ke gusi anda untuk menghentikan pendarahan yang menyebabkan penyakit gusi.

Kesihatan Kulit 
Vitamin C yang terdapat dalam lemon bukan sahaja baik untuk kesihatan anda, ia adalah baik untuk kulit anda. Vitamin C adalah bahan utama dalam produk penjagaan kulit banyak kerana ia meneutralkan radikal bebas dan merangsang pembaharuan sel dengan pengelupasan kulit anda.

Menyahtoksik Hati 
Menurut pakar herba dan naturopaths, rasa lemon boleh mencetuskan isyarat pada saraf dan hormon badan untuk mengaktifkan fungsi hati dan buah pinggang. Antioksidan dalam lemon juga membantu mendetoksifikasi badan anda. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, jus lemon juga diuretik ringan yang menggalakkan badan anda untuk melepaskan air dalam badan dan mengusir toksin.

Rawatan Tekanan Darah Tinggi
Pektin yang terdapat dalam lemon boleh membantu untuk mengurangkan kolesterol yang menyebabkan tekanan darah tinggi. Flavonoid dalam lemon dan Vitamin P membantu menguatkan saluran darah. Lemon juga kaya dengan kalium yang membantu mengelakkan tekanan darah tinggi.

Menghilangkan Kelemumur
Jus lemon menyembuh dan melembapkan kulit kepala yang kering dan menjadikan ia bebas kelemumur. Malahan jus lemon juga mempunyai keupayaan untuk melembutkan rambut anda.

Meredakan Demam dan Selsema
Jus lemon boleh membantu meredakan demam dan selsema. Untuk membantu mengurangkan demam, tambah jus lemon dalam secawan air panas atau teh dengan madu. Minum ramuan ini setiap 2 jam atau sehingga demam reda. 

Mencerahkan Kulit
Vitamin C yang terdapat dalam lemon adalah salah satu gentlest dan cara yang paling semulajadi untuk menghilangkan bintik-bintik hitam dan juga mencerahkan warna kulit anda. Vitamin C juga merupakan komponen utama untuk badan anda menghasilkan kolagen dan elastin iaitu tisu yang bertanggungjawab untuk memberi kulit anda kelihatan berisi dan muda. Tanpa vitamin C yang mencukupi kulit anda tidak boleh membaiki tisu yang menyebabkan garis-garis halus dan kedutan.

Penyembuhan Jerawat
Jika anda mengalami jerawat  jus lemon membuat rawatan antibakteria semula jadi yang baik untuk jerawat. Hanya basah bola kapas dalam jus lemon dan sapukan pada muka anda sekali pada waktu malam di kawasan yang mempunyai jerawat, bintik hitam dan ekzema sebagai alternatif kepada rawatan jerawat topikal.

Mengurangkan Sakit
Aroma dan ekstrak pada lemon adalah faktor utama dalam melegakan kesakitan. Jika anda mengalami sakit sendi akibat artritis, rheumatik atau penyakit radang lain, minumlah segelas air lemon setiap hari boleh membantu meringankan gejala anda. Ekstrak lemon juga boleh membantu meringankan sakit yang berkaitan dengan selaran matahari jika disapukan pada kulit dengan air. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...