1.5.14

KHASIAT MINYAK JAGUNG


Minyak jagung sesuai digunakan dalam kebanyakan amalan diet yang sihat. Ia penuh dengan lemak yang baik dan antioksidan yang kuat yang boleh menyumbang manfaat yang baik. Walaupun minyak jagung boleh memberi manfaat, ia juga amat tinggi nilai kalorinya. Anda dinasihatkan agar sentiasa menggunakan jumlah yang sedikit semasa memasak.

Lemak Monotaktepu 
Lebih daripada satu perempat daripada jumlah lemak dalam minyak jagung, hampir 4 gram setiap sudu besar, adalah monotaktepu asid lemak. Makan makanan dengan jenis ini lemak, yang dikenali sebagai MUFA. MUFA adalah salah satu perkara terbaik yang boleh anda lakukan untuk jantung anda. MUFA memainkan peranan dalam merendahkan lipoprotein LDL. Kolesterol merosakkan  arteri anda dengan menyumbat kerak-kerak yang keras pada salur darah anda sehingga menyebabkan ia tersumbat. Kolesterol meningkatkan peluang anda untuk mendapat penyakit yang berkaitan dengan  kardiovaskular.

Lemak Polyunsaturated 
Lebih separuh daripada lemak dalam minyak jagung iaitu 7.4 gram setiap persudu adalah lemak politaktepu. Asid lemak politaktepu lebih dikenali sebagai PUFA adalah sama seperti lemak monotaktepu untuk menstabilkan kolesterol dan melindungi jantung anda. Beberapa PUFA dalam minyak jagung adalah omega-6 asid lemak, dan sebahagian kecil adalah omega-3. Omega -3 dan omega- 6 asid lemak adalah penting dalam diet anda, kerana badan anda tidak boleh menghasilkannya. Anda perlukannya kerana penting untuk komunikasi sel-sel otak, pertumbuhan, mengurangkan keradangan dan seterusnya melindungi jantung anda.


Manfaat Vitamin E
Minyak jagung juga tinggi dengan vitamin E. Ia memberi anda hampir 15 peratus daripada keperluan badan anda dalam satu sudu besar. Vitamin E adalah sejenis antioksidan yang dapat menghapuskan radikal bebas. Tanpa bantuan vitamin E, radikal bebas akan bebas untuk melekat pada sel-sel yang sihat yang akhirnya menyebabkan penyakit kronik seperti penyakit jantung dan kanser. Dapatkan 15 miligram vitamin E setiap hari seperti yang di syorkan oleh pakar permakanan. Minyak jagung mempunyai 2 miligram dalam setiap sudu besar .

Makan dalam Kesederhanaan
Hanya kerana minyak jagung penuh dengan komponen yang baik untuk anda tidak bermakna anda mahu menggunakannya dengan banyak dan kerap. Minyak jagung adalah lemak dan penuh dengan kalori. Satu sudu mempunyai hampir 125 kalori dari 13.5 gram lemak. Kerana anda perlu mengambil hanya 44-78 gram lemak setiap hari untuk diet 2000 kalori 20 hingga 35 peratus daripada jumlah kalori anda. Satu sudu minyak jagung mempunyai 30 peratus daripada keperluan lemak anda untuk hari itu. Bukan setakat minyak jagung, anda perlu sentiasa berjaga-jaga dalam menggunakan mana-mana jenis minyak masak.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...