9.6.14

KHASIAT KACANG PANGGANG


Faedah serat
Kacang panggang adalah sumber serat yang baik. Serat meolong usus anda berfungsi dengan betul untuk mengelak sembelit. Bagaimanapun terdapat juga individu yang tidak mahu memakan kacang panggang ini akibat penghasilan gas (kentut) selepas memakannya. Ini kerana proses penghadaman yang berlaku selepas bakteria dalam usus menghadamkan serat. Ia adalah satu hasil sampingan daripada gentian yang dihadamkan dan ia melepaskan diri dari usus anda melalui gas (kentut). 

Merendahkan Kolesterol
Kacang dapat menurunkan paras kolesterol kerana serat yang terdapat dalamnya. Kajian menunjukkan bahawa memakan kacang sehingga empat kali seminggu merendahkan risiko penyakit jantung dan kolesterol.

Berprotein tinggi
Pembinaan otot bermula dengan protein. Nutrien penting diperlukan untuk menggalakkan tisu otot yang sihat yang bukan sahaja membantu anda mendapat tenaga yang kuat tetapi juga dapat meningkatkan tenaga. Apabila anda mempunyai lebih banyak tenaga anda boleh bersenam lebih lama. Protein juga menggalakkan rambut dan kuku yang kuat. Kacang sering dikatakan sebagai sumber pengganti daging bagi orang miskin yang menyediakan pelbagai manfaat kesihatan.

Kandungan Vitamin dan Mineral 
Kacang panggang mengandungi asid folik, zat besi, magnesium, mangan, kalium dan vitamin B6. Asid folik adalah sangat baik untuk wanita hamil atau melahirkan anak. Besi membantu menggalakkan pengeluaran sel darah. Vitamin B6 membantu dengan metabolisme dan kalium mengawal cecair dalam badan. Mangan adalah penting untuk tulang anda, tiroid, kesihatan seksual dan metabolisme makanan. Magnesium adalah perlu untuk pembentukan tulang dan fungsi sel. Ia juga menjaga jantung agar berfungsi dengan baik dan merendahkan kolesterol .

Antioksidan
Kacang panggang adalah antioksidan yang kuat yang dapat melawan radikal bebas di dalam badan. Radikal bebas menyebabkan anda untuk mendapat penyakit, penuaan dan kanser. Kajian yang dijalankan oleh USDA mendedahkan bahawa kacang panggang mempunyai tahap antioksidan yang tinggi. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...