9.11.13

KHASIAT KENTANG

                                   
Kentang adalah salah satu sumber yang kaya dengan kanji, vitamin, mineral dan serat. 100 g menyediakan 70 kalori , bagaimanapun ia mengandungi lemak yang sangat sedikit (hanya 0.1 g per100 g ) dan tiada kolesterol.

Kentang adalah sumber semula jadi serat yang sangat baik iaitu serat larut dan tidak larut. Serat di dalamnya membantu mencegah sembelit, mengurangkan penyerapan kolesterol pemakanan dan ada yang lebih rendah oleh plasma LDL kolesterol. Selain itu, kandungan serat yang kaya juga membantu melindungi daripada polip kolon dan kanser.

Kandungan serat membantu dalam proses pencernaan kanji perlahan dan penyerapan gula ringkas dalam usus. Ia sekali gus membantu mengekalkan paras gula darah dalam julat normal dan mengelakkan kandungan gula menurun dan menaik mendadak. Atas sebab yang sama , kentang dianggap sebagai sumber yang boleh dipercayai pembekal karbohidrat kepada pesakit kencing manis.

Kentang adalah salah satu sumber kaya dengan vitamin B- kompleks vitamin seperti pyridoxine (vitamin B6) , thiamin , niasin, asid Pantothenic dan folates .

Kentang segar yang dimakan bersama dengan kulit adalah sumber vitamin dan juga antioksidan ;  100 g kentang segar menyediakan 11.4 mg vitamin C. atau 20 % daripada tahap yang diperlukan harian vitamin ini. Pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin C membantu tubuh menentang radikal radang .

Kentang juga mengandungi jumlah yang cukup banyak kandungan mineral penting seperti besi, mangan, magnesium, fosforus, tembaga dan kalium

Kentang merah dan kemerah-merahan mengandungi jumlah yang baik vitamin A, dan flavonoid antioksidan seperti karoten dan zeaxanthins .


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...