30.5.14

KHASIAT KURMA



Mencegah Sembelit 
Kurma sering dikategorikan sebagai makanan julap. Inilah sebabnya mengapa kurma menjadi kerap dimakan oleh orang-orang yang mengalami sembelit. Untuk mencapai kesan julap yang diingini, anda perlu merendam dalam air dalam satu malam. Kemudian makan kurma yang direndam pada waktu pagi seperti sirap untuk mendapatkan keputusan yang paling optimum. Tarikh mempunyai tahap yang tinggi serat larut yang penting dalam menggalakkan pergerakan usus yang sihat. Ia memudahkan laluan yang selesa makanan dalam saluran usus yang boleh melegakan gejala-gejala sembelit.

Kesihatan dan Kekuatan Tulang 
Sejumlah besar mineral yang ditemui pada kurma menjadikannya sumber makanan tepat untuk menguatkan tulang dan melawan penyakit-penyakit tulang seperti osteoporosis. Kurma mengandungi selenium, mangan, tembaga dan magnesium yang kesemuanya adalah penting untuk perkembangan tulang yang sihat dan kuat. Ini terutamanya kepada orang yang berumur dimana tulang mereka secara beransur-ansur menjadi lemah. Jadi makanlah kurma agar dapat memberi rangsangan kepada tulang anda !

Gangguan usus 
Kandungan nikotin kurma dianggap memberi manfaat untuk mengubati pelbagai jenis masalah usus. Pengambilan berterusan kurma membantu untuk menghalang pertumbuhan organisma patologi yang merangsang pertumbuhan bakteria dalam usus. Dari segi isu-isu pencernaan, kurma mengandungi larut serat yang banyak memberi manfaat asid amino yang boleh merangsang pencernaan makanan agar menjadikannya lebih cekap. Ini bererti lebih banyak nutrien akan diserap oleh saluran penghadaman dan memasuki tubuh.

Anemia
Kurma mempunyai kandungan mineral yang tinggi yang memberi manfaat untuk kesihatan yang berbeza-beza termasuklah satu makanan diet tambahan sesuai untuk orang yang mengalami anemia. Tahap  besi yang tinggi mengimbangkan kekurangan zat besi kepada pesakit kekurangan darah. Di samping dapat meningkatkan tenaga dan kekuatan dan juga sambil mengurangkan keletihan dan kelesuan .
Kurma adalah salah satu makanan manis yang serba boleh yang boleh mengawal proses penghadaman. Ia dengan ketara boleh meningkatkan tahap tenaga hanya dalam masa setengah jam mengambilnya. Mengambil satu kurma setiap hari akan membantu anda untuk mengekalkan kesihatan mata anda. Ianya juga agak berkesan terhadap masalah rabun malam.

Nilai pemakanan kurma
Kurma adalah sumber vitamin dan mineral. Sumber tenaga yang baik, gula dan juga mengandungi serat. Mineral penting seperti kalsium, besi, fosforus, natrium, kalium, magnesium dan zink terdapat dalam kurma. Ia juga mengandungi vitamin seperti thiamin, riboflavi , niasin, folat, vitamin A dan vitamin K.

Menghindar Alahan (alergi) 
Salah satu aspek yang paling menarik pada kurma ialah kehadiran sulfur organik di dalamnya. Ini bukanlah satu elemen yang biasa yang terdapat dalam makanan dan ianya terdapat banyak pada kurma. Ia memberi manfaat kesihatan termasuk pengurangan reaksi alahan dan alahan bermusim. Menurut kajian yang dilakukan pada tahun 2002, sebatian sulfur organik boleh memberi kesan positif kepada jumlah orang yang menderita pengalaman daripada SAR (Alahan Rinitis). Kurma adalah cara yang baik untuk mengekang kesan  alahan  melalui sumbangan kandungan sulfurnya.

Berat Badan 
Kurma perlu dimasukkan sebagai sebahagian daripada diet yang sihat. Terdiri daripada gula, protein dan banyak vitamin . Jika kurma dimakan dengan pes timun anda juga boleh menjaga berat badan di tahap seimbang. Satu kilogram kurma mengandungi hampir 3000 kalori, dan kalori dalam kurma adalah mencukupi untuk memenuhi keperluan harian untuk tubuh manusia.  Jika anda berbadan kurus dan langsing dan mahu meningkatkan berat badan anda ataupun jika anda cuba untuk membina otot anda untuk menarik perhatian beberapa gadis atau anda telah menjadi lemah disebabkan oleh masalah perubatan serius - anda perlu makan kurma!

Penyuntik Tenaga  
Kurma tinggi dalam gula semula jadi seperti glukosa, fruktosa dan sukrosa. Oleh itu ia adalah makanan ringan yang sempurna untuk mengembalikan tenaga. Ramai orang di seluruh dunia menggunakan kurma sebagai snek petang apabila mereka berasa lesu atau lemah.

Kesihatan Sistem Saraf 
Vitamin yang hadir dalam kurma menjadikannya suatu rangsangan yang ideal untuk kesihatan dan fungsi sistem saraf. Potassium merupakan salah satu bahan utama dalam menggalakkan sistem saraf yang sihat dan responsif. Ia juga meningkatkan tindakbalas dan kecerdasan aktiviti otak. Oleh itu kurma adalah sumber makanan yang baik untuk mereka yang berumur yang telah mula merosot sistem saraf mereka. Malahan kurma juga sesuai untuk orang-orang yang mahu menajamkan fikiran mereka.

Jantung Yang Sihat
Kurma agak membantu dalam menjaga jantung jadi sihat. Apabila direndam semalaman dan dihancurkan pada waktu pagi dan kemudian dimakan. Ia telah terbukti mempunyai kesan positif ke atas jantung yang lemah. Kurma juga merupakan sumber yang kaya dengan kalium yang telah terbukti mengurangkan risiko strok dan penyakit jantung. Tambahan pula kurma adalah sihat dan lazat berupaya mengurangkan tahap kolesterol LDL dalam badan yang merupakan faktor penyumbang penyakit jantung dan strok. Oleh itu apabila diambil dua kali seminggu kurma boleh meningkatkan kesihatan  jantung.

Kelemahan Seksual 
Kajian telah menunjukkan bahawa kurma adalah lebih bermanfaat untuk meningkatkan stamina seksual. Rendam kurma dalam susu kambing segar semalaman kemudian kisar dalam susu yang sama dengan campuran serbuk buah pelaga dan madu. Campuran ini menjadi tonik yang sangat berguna untuk meningkatkan daya ketahanan seksual dan mengurangkan kemandulan disebabkan oleh pelbagai gangguan seksual. Kurma didapati mengandungi tahap estradiol yang tinggi dan komponen flavonoid kurma meningkatkan jumlah sperma dan motilitas menggalakkan peningkatan saiz testis dan berat badan. Jadi jika anda mencari rangsangan maskulin, makan beberapa kurma kerana mereka adalah secara semula jadi dan hebat!

Cirit-birit
Kurma masak mengandungi kalium yang dikenali sebagai cara yang berkesan untuk mengawal cirit-birit. Serat larut dalam kurma juga boleh membantu melegakan cirit-birit  dengan menyediakan pukal kepada pergerakan usus dan menyihatkan sistem perkumuhan.

Kanser perut 
Penyelidikan telah menunjuk kurma mengurangkan risiko dan kesan kanser perut. Ia sebagai tonik berguna untuk semua kumpulan umur dan dalam beberapa kes kurma berfungsi lebih baik daripada ubat-ubatan tradisional dan adalah semula jadi. Jadi kurma tidak mempunyai sebarang kesan sampingan negatif pada tubuh manusia. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...