2.4.14

KHASIAT LOBAK MERAH



Lupakan pil vitamin A. Dengan lobak merah anda akan mendapat vitamin A dan pelbagai faedah kesihatan yang lain termasuklah kulit yang cantik, mencegah kanser dan anti-penuaan. Baca senarai dibawah ini bagaimana anda mendapat faedah maksimum daripadanya.

Penglihatan yang lebih baik
Lobak kaya dengan beta-karotena yang ditukar menjadi vitamin A di dalam hati. Vitamin A adalah berubah dalam retina berfungsi untuk menghasilkan rhodopsin pigmen ungu yang perlu untuk menjadikan penglihatan menjadi lebih terang dan baik .
Beta-karotena juga telah ditunjukkan untuk melindungi daripada simptom degenerasi makula dan penyakit katarak. Satu kajian mendapati bahawa orang yang makan banyak kandungan beta-karotena mempunyai risiko 40 peratus lebih rendah mendapat degenerasi makula daripada mereka yang mengambil sedikit.

Pencegahan Kanser
Kajian telah menunjukkan lobak merah mengurangkan risiko kanser paru-paru, kanser payudara dan kanser kolon. Penyelidik mendapati lobak merah mengandungi  falcarinol. Falcarindiol adalah sumber yang mempunyai sifat-sifat anti-kanser.
Falcarinol adalah racun perosak semula jadi yang dihasilkan oleh lobak merah yang melindungi akar dari penyakit kulat. Lobak adalah salah satu-satunya sumber biasa sebatian ini. 

Anti- Penuaan
Lobak merah mempunyai tahap beta-karotena yang tinggi dan bertindak sebagai antioksidan untuk sel rosak yang berlaku kepada badan melalui metabolisme biasa. Ia membantu melambatkan penuaan sel-sel badan dan kulit .

Kulit yang sihat
Vitamin A dan antioksidan melindungi kulit daripada kerosakan akibat sinaran matahari. Kekurangan vitamin A menyebabkan kekeringan pada kulit, rambut dan kuku. Vitamin A menghalang kedutan pra-matang, jerawat, kulit kering, pigmentasi, jerawat dan tona kulit yang tidak sekata .

Antiseptik
Lobak diketahui oleh pakar herba untuk mencegah jangkitan. Boleh digunakan pada luka - dicincang dilenyek mentah dan disapu pada bahagian luka .

Kulit muka yang cantik 
Lobak digunakan sebagai topeng muka (maskara) murah dan sangat mudah. Hanya campurkan lobak merah yang diparut dengan sedikit madu. 

Mencegah Penyakit Jantung
Kajian menunjukkan bahawa diet yang tinggi dalam karotenoid dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah daripada penyakit jantung. Lobak bukan sahaja beta carotene tetapi juga alfa -karotena dan lutein.Penggunaan kerap lobak juga mengurangkan tahap kolesterol kerana gentian larut dalam lobak merah mengikat dengan asid hempedu.

Membersihkan Badan
Vitamin A membantu hati untuk mengepam keluar toksin dari badan. Ia mengurangkan hempedu dan lemak di dalam hati. Gentian hadir dalam lobak merah membantu membersihkan kolon dan mempercepatkan pergerakan sisa.

Gigi dan gusi yang sihat
Lobak membersihkan gigi dan mulut anda dengan mengikis plak dan partikel makanan seperti berus gigi atau ubat gigi. Lobak merangsang gusi dan mencetuskan banyak air liur yang menjadi alkali, mengimbangkan pembentukan asid dalam mulut. Mempunyai mineral yang boleh mencegah kerosakan gigi.

Mencegah Strok
Dari semua manfaat di atas , ia tidak menghairankan bahawa dalam satu kajian Universiti Harvard, orang-orang yang makan lebih daripada enam lobak seminggu adalah kurang berkemungkinan mengalami strok berbanding mereka yang hanya makan satu lobak merah sebulan atau kurang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...