19.3.14

KHASIAT LADA HITAM




10 manfaat lada hitam

Membantu mencegah kanser 
Menurut satu kajian yang dijalankan oleh University of Michigan Pusat Kanser, lada hitam didapati menghalang perkembangan tumor kanser payudara. Mereka mendapati bahawa kandungan piperine lada hitam memainkan peranan penting dalam mencegah kanser. Ia juga menyatakan bahawa apabila digabungkan dengan kunyit boleh menambahkan lagi ciri antikanser. Selain daripada piperine , lada hitam juga mengandungi Vitamin C, Vitamin A, flavonoid, karoten dan lain-lain anti-oksida yang membantu menghapuskan radikal bebas yang berbahaya dan melindungi tubuh daripada kanser dan penyakit. Kajian-kajian lain telah mencadangkan keberkesanannya dalam merenjatkan perkembangan kanser kulit dan kanser usus. Tambah satu sudu teh serbuk lada ke dalam makanan anda sekali sehari.

Membantu dalam penghadaman
Kandungan piperine lada hitam menggalakkan proses pencernaan dan penghadaman. Ia merangsang selera makan dengan memberi isyarat kepada perut untuk menghasilkan lebih asid hidroklorik. Asid ini adalah penting untuk mencerna protein dan makanan lain di dalam perut dan apabila berlaku kekurangan ia akan menyebabkan sakit kembung perut, senak, cirit-birit, sembelit dan keasidan. Asid hidroklorik berlebihan dirembeskan membantu dalam mencegah keadaan ini. Untuk membantu proses penghadaman, tambah satu sudu (bergantung kepada bilangan hidangan yang disediakan ) serbuk lada hitam untuk makan anda semasa memasak. Ia akan menambah rasa hidangan dan menjaga perut anda.

Membantu anda mengurangkan berat badan 
Lada hitam membantu asimilasi yang menggalakkan pengekstrakan semua nutrien makanan. Selain itu, lapisan luarnya yang mengandungi fitonutrien kuat merangsang pecahan sel-sel lemak . Ia juga menggalakkan perpeluhan dan membuang air kecil dan merupakan cara yang baik untuk menghilangkan air yang berlebihan dan toksin dari badan. Semua aktiviti-aktiviti ini secara kolektif membantu dalam penurunan berat badan. Untuk menghilangkan berat badan dengan berkesan, hanya taburkan lada atas makanan anda. 
AWAS!!!!
Jangan makan terlalu banyak rempah, ia boleh menyebabkan kesan sampingan yang teruk .

Menyingkirkan angin dalam badan
Terkenal dengan ciri-ciri yang boleh mengeluarkan angin pada badan. Lada hitam mempunyai kandungan yang boleh melegakan ketidakselesaan yang disebabkan oleh perut kembung dan kesakitan yg bersifat sakit perut. Tambahkan lada dalam makanan anda akan membantu melegakan kembung perut.

Kesihatan kulit
Selain daripada membantu anda berpeluh dan melepaskan semua toksin dari kulit anda, ia bertindak sebagai exfoliant hebat. Lada apabila dihancurkan dan ditambah ke scrub muka akan membantu menyingkirkan sel-sel mati, merangsang peredaran dan membantu menyampaikan lebih banyak oksigen dan nutrien kepada kulit. Juga membantu memulihkan ciri-ciri keradangan akibat bakteria dan membantu menjaga kulit selamat daripada jangkitan  jerawat.

Menghapuskan kelemumur 
Syampu anti kelemumur??? cuba gunakan lada sebaliknya. Oleh kerana ciri-ciri antibakteria dan anti radang, lada bertindak untuk menghilangkan kelemumur. Campurkan satu sudu teh dihancurkan lada hitam dalam secawan dadih atau jelly. Gaul dan sapukan pada kulit kepala. Biarkan selama kira-kira setengah jam. Bilas rambut anda dengan baik. Jangan gunakan syampu pada peringkat ini. Basuh rambut anda dengan syampu yang hari berikutnya. Pastikan anda tidak menggunakan lada terlalu banyak, ia boleh menyebabkan kulit kepala anda untuk terbakar.

Melegakan hidung tersumbat dan melegakan batuk
Disebabkan ciri-ciri antibakteria, lada hitam merupakan ubat semulajadi yang sangat berkesan untuk mengubati selsema dan batuk. Panas dan rasa pedas juga membantu melonggarkan kahak dan melegakan hidung tersumbat. Cuba percikan lada hitam pada sup panas atau rasam. Ia segera akan menyingkirkan kahak dan membantu anda bernafas lebih mudah.

Membantu orang yang tiada selera makan
Lada hitam dikenali untuk meningkatkan penghadaman dan merangsang selera. Oleh kerana itu, ia merupakan ubat semulajadi yang besar bagi orang-orang dengan anoreksia ( satu keadaan di mana orang yang tidak selera untuk makan ) dengan membantu mereka mendapatkan semula selera mereka. Menambah sedikit lada dalam makanan mereka, akan dapat menyelesaikan anoreksia.

Membantu nutrien badan menggunakan lebih cekap
Lada hitam diketahui mempunyai ciri-ciri yang membantu meningkatkan bioavailabiliti . Ini bermakna bahawa ia membantu dalam menghantar dan menyerap nutrien dengan berkesan daripada makanan yang anda makan. Secara lansung lada hitam menjadikan fungsi badan anda bekerja dengan lebih cekap .

Anti-depresan semulajadi 
Jurnal Makanan dan Kimia Toksikologi melaporkan bahawa piperine sebatian dalam lada hitam meningkatkan fungsi kognitif otak dan membantu kemurungan. Ia juga mendapati bahawa lada dimakan secara tetap membantu otak berfungsi dengan betul. Menambah kepada hidangan harian anda, atau memakannya sebagai perasa pada salad. Lada dalam sebarang bentuk boleh membantu membuat anda lebih bijak dan kurang tertekan.


Jadi adakah anda ingin menambahkan lada hitam dalam makanan anda? Ia bukan sahaja akan menambah rasa, ia mempunyai potensi untuk membuat anda bahagia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...