30.6.14

KHASIAT BERTIH JAGUNG / POPCORN


Ia dipenuhi dengan protein 
Popcorn mempunyai lebih banyak protein dan fosforus daripada kerepek kentang. (Dan lebih banyak zat besi daripada telur dan bayam!) 

Ia adalah snek yang sihat 
Popcorn adalah bebas gula, bebas lemak dan rendah kalori. Hanya 31 kalori bagi 1 cawan udara muncul popcorn! 

Ia bijirin yang sihat 
Popcorn adalah "bijirin," yang bermakna ia sumber yang serat pemakanan. Malahan 1 cawan mempunyai 1.3 gram serat. Bijirin mempunyai kepekatan antioksidan berbanding buah-buahan dan sayur-sayuran. Bijirin adalah tinggi dalam asid fenolik antioksidan yang mana lebih mudah untuk badan menyerapnya. 

Anda tidak akan bosan 
Popcorn adalah makanan ringan sangat serba boleh. Anda boleh menikmatinya secara kosong atau dimaniskan dengan madu atau disapu mentega. 

Ia membantu menghindari kelaparan 
Popcorn adalah makanan ringan yang boleh mengenyangkan. Popcorn kebanyakannya lempung dengan udara yang menjadikan ia sangat berkesan untuk mempercepatkan rasa kenyang dan mengelak keinginan kelaparan tanpa merosakkan diet anda. 

Ia bebas gluten 
Popcorn adalah bebas gluten. Malahan ia boleh digunakan sebagai pengganti serbuk roti untuk lapisan gorengan pada ayam dan ikan. 

Ia murah 
Berbanding snek dan makanan ringan yang lain, popcorn masih antara yang termurah berbanding kuantiti dan kualiti nilai permakanannya. Ini terutamanya jika dibandingkan dengan snek seperti kerepek kentang dan snek keropok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...