13.11.13

KHASIAT SUSU


Susu adalah sebahagian daripada makanan penting yang diperlukan dalam diet kita. Kita mula minum susu apabila kita masih muda , tetapi pengambilan susu berkurangan bila kita semakin tua. Sesetengah orang mula berhenti mengambil susu kerana mereka takut bahawa ia akan menambah lemak dalam diet mereka dan sebahagian pula berhenti mengambil susu kerana mereka percaya bahawa mereka tidak lagi memerlukannya. Anda sebenarnya tidaklah terlalu tua untuk mendapat manfaat dan ganjaran meminum susu. Ia adalah sumber besar vitamin dan nutrien , dan ia mempunyai beberapa manfaat kesihatan, seperti:

Menyerikan kulit
Cleopatra mengamalkan mandi susu untuk membantu kulitnya kekal lembut dan berseri. Anda boleh melakukan perkara yang sama, atau anda boleh minum beberapa gelas susu setiap hari untuk mendapatkan manfaatnya. Susu mempunyai beberapa nutrien yang membantu kulit kelihatan baik. Ia mempunyai asid laktik yang boleh bertindak sebagai exfoliant dan enzim untuk membantu kulit anda menjadi licin. Ia juga mempunyai asid amino yang membantu menjaga kelembapan kulit. Susu boleh membantu mencegah kerosakan akibat toksin alam sekitar kerana ia mempunyai antioksidan. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai sensitiviti terhadap susu atau produk tenusu , susu sebenarnya boleh memburukkan kulit anda.

Tulang dan gigi yang sihat
Sudah semestinya susu adalah sumber besar kalsium yang penting untuk tulang yang sihat. Bukan sahaja anak-anak muda perlu ia manakala tulang mereka semakin bertambah, tetapi orang dewasa juga perlu untuk memastikan tulang mereka kuat dan mencegah osteoporosis. Susu juga baik untuk gigi yang kuat, dan ia membantu mencegah kerosakan gigi dan kaviti. Agar kalsium mudah diserap oleh badan, vitamin D amat diperlukan. Jika anda mempunyai kekurangan vitamin D, beli susu yang diperkayakan dengan vitamin D tambahan untuk memastikan bahawa tubuh anda menyerap kalsium sepenuhnya.

Membina semula otot
Susu mengandungi protein, yang dapat membantu badan anda untuk membina semula otot. Minum segelas susu selepas anda bersenam untuk memberi badan anda apa yang amat diperlukan. Ia akan membantu anda untuk memastikan di bahagian badan yang manakah perlu untuk menambahkan semula cecair yang anda hilang semasa senaman anda.

Mengurangkan berat badan
Kajian menunjukkan bahawa wanita yang minum rendah lemak atau susu tanpa lemak mengurangkan berat badan lebih daripada mereka yang tidak termasuk susu dari diet mereka. Ia adalah pembuka selera yang besar dan sebagai makanan ringan yang sihat. Minumlah segelas semasa makan bersama buah-buahan.

Mengurangkan Tekanan
Susu adalah cara terbaik untuk mengurangkan tekanan. Segelas susu suam akan membantu untuk merehatkan otot yang tegang dan menenangkan saraf. Susu juga telah terbukti dapat mengurangkan gejala PMS dan meningkatkan tenaga. Masa depan anda berasa tenang , cuba minum segelas susu semasa anda berendam dalam tab mandi bersama buih-buih sabun.

Badan Sihat
Susu mempunyai ciri-ciri nutrient penting untuk mencegah tekanan darah tinggi dan risiko strok. Ia mengurangkan pengeluaran kolesterol pada hati, dan ia boleh bertindak sebagai anti-asid amino perlu. Vitamin A dan B di dalam susu boleh membantu membina penglihatan yang baik. Susu juga telah didapati dapat membantu mengurangkan risiko kanser tertentu.

Terdapat beberapa jenis susu di pasaran, seperti keseluruhan, 2%, rendah lemak dan lemak bebas . Jika anda bimbang tentang hormon pertumbuhan digunakan dalam susu pilihlah susu jenis yang organik. Dengan bermacam jenis susu yang ada, carilah produk yang sesuai dengan diet anda dan keperluan pemakanan


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...