9.11.13

KHASIAT BAYAM



Bayam adalah sayuran yang sangat padat dengan nutrien. Ia rendah kalori tetapi sangat tinggi dalam vitamin, mineral dan fitonutrien. Apabila anda mengambil makanan yang sihat, anda tidak perlu bimbang tentang diet berat badan anda kerana anda mengambil nutrien yang terbaik untuk anda. 

Bayam merupakan sumber  bagivitamin K, vitamin A, magnesium, folat, mangan, besi, kalsium, vitamin C, vitamin B2, kalium dan vitamin B6. Selain itu juga mengandungi sejumlah protein, fosforus, vitamin E, zink, serat, tembaga dan ia adalah satu sumber yang baik untuk selenium, niasin dan Omega-3 asid lemak.

Bayam mengandungi flavonoid yang bertindak sebagai antioksidan yang melindungi tubuh daripada radikal bebas. Penyelidik telah menemui sekurang-kurangnya 13 kompaun flavonoid yang bertindak sebagai bahan antikanser. 

Satu lagi manfaat bayam adalah makanan baik untuk hati yang sihat. Ia merupakan satu sumber vitamin C dan A yang merupakan antioksidan yang membantu mengurangkan jumlah radikal bebas dalam badan. Fungsi antioksidan ialah untuk menghalang kolesterol. Di samping itu, folat adalah baik untuk sistem kardiovaskular yang sihat serta magnesium, mineral yang membantu menurunkan tekanan darah tinggi.

Bayam mengandungi folat beta-karotena dan vitamin C yang juga berfungsi untuk melindungi sel-sel badan daripada kesan berbahaya radikal bebas dan juga dari kerosakan DNA dan mutasi dalam sel.

Nutrien sifat antiradang yang terdapat dalam bayam membantu mencegah radang seperti artritis, osteoporosis, sakit kepala migrain dan asma. 

Kajian telah menunjukkan bahawa pengambilan sayuran hijau seperti bayam boleh melambatkan penuaan dan lemah ingatan. 

Adakah anda pernah mendengar lutein ? Ia adalah satu karotenoid yang terdapat dalam bayam yang perlindungan terhadap penyakit mata seperti katarak berkaitan dengan usia dan degenerasi makula. Terdapat beberapa tanda-tanda bahawa ia mungkin diserap lebih baik jika anda makan dengan sedikit lemak seperti minyak zaitun atau makanan yang anda makan dengan mungkin mengandungi lemak.

Bayam kaya dengan zat besi. Besi adalah mineral penting yang diperlukan oleh wanita haid, kanak-kanak dan remaja. Zat besi juga adalah komponen hemoglobin yang membawa oksigen ke semua sel-sel badan yang diperlukan untuk tenaga yang baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...