23.9.14

KHASIAT EPAL


Epal mengandungi nutrien penting berikut: 

  • Vitamin C - antioksidan semula jadi yang kuat yang mampu menyekat beberapa kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas, serta meningkatkan daya tahan tubuh terhadap agen berjangkit.
  • Vitamin B-kompleks (riboflavin, thiamin, dan vitamin B-6) vitamin ini adalah penting dalam mengekalkan sel-sel darah merah dan sistem saraf pada tahap kesihatan yang baik. 
  • Serat makanan - diet yang tinggi serat boleh membantu mencegah perkembangan penyakit tertentu dan boleh membantu mencegah jumlah kolesterol tidak baik dalam darah daripada meningkat. 
  • Fitonutrien - epal kaya dengan sebatian polifenolik. Fitonutrien ini membantu melindungi tubuh daripada kesan-kesan memudaratkan akibat radikal bebas. 
  • Mineral seperti kalsium, kalium, dan fosforus. 

Epal berpotensi untuk: 

Meningkatkan kesihatan neurologi 
Epal baik untuk kesihatan neurologi. Epal mengandungi antioksidan dipanggil "quercetin" yang mengurangkan kematian sel yang disebabkan oleh pengoksidaan dan keradangan neuron. 

Mencegah demensia 
Penyelidik menemui bukti untuk mencadangkan bahawa epal boleh membantu melindungi sel-sel neuron terhadap tekanan oksidatif yang disebabkan oleh ketoksikan saraf yang boleh mengurangkan risiko menghidap penyakit neuro degenerative seperti penyakit Alzheimer . 

Mengurangkan risiko strok 
Satu kajian yang melibatkan 9208 lelaki dan wanita menunjukkan bahawa mereka yang makan paling epal bagi tempoh masa yang 28 tahun mempunyai risiko yang paling rendah untuk mendapat strok. Para penyelidik menyimpulkan keputusan mencadangkan bahawa pengambilan epal adalah berkaitan dengan risiko menurun strok trombotik. 

Menurunkan tahap kolesterol
Sekumpulan penyelidik menyatakan bahawa epal adalah "buah ajaib". Mereka mendapati bahawa wanita berusia yang makan epal setiap hari mempunyai 23% kurang kolesterol tidak baik (LDL) dan 4% lebih kolesterol baik (HDL) selepas hanya enam bulan. 

Mengurangkan risiko diabetes 
Epal juga boleh membantu mengurangkan risiko diabetes. Satu kajian yang mendapati bahawa orang yang makan tiga hidangan seminggu epal, anggur, kismis, blueberry atau pear mempunyai risiko 7% lebih rendah untuk mendapat diabetes jenis 2 berbanding dengan mereka yang tidak. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...