15.2.14

KHASIAT KISMIS


Meningkatkan Tenaga
Jika anda seorang atlet atau pembina badan yang memerlukan sumber tenaga yang baik, kismis adalah yang terbaik untuk anda kerana ia sarat dengan gula, khususnya fruktosa dan glukosa. Makan kismis juga menggalakkan penyerapan vitamin, protein dan nutrien lain dalam badan anda dengan cekap dan efektif. Oleh itu, kismis juga membantu dalam membina sistem imun tubuh badan anda.

Membantu Sistem Penghadaman
Gentian yang terdapat dalam kismis berupaya mengembang bila berlakunya proses penyerapan air ketika ia dihadamkan oleh perut anda, secara lansung menggalakkan kesan julap dan dapat melegakan sembelit. Pengambilan kismis membantu dalam mengekalkan pembuangan air besar yang kerap, keupayaan gentian ini boleh menyingkirkan toksin dan bahan-bahan buangan dari badan melalui saluran gastrousus.

Meningkatkan Kesihatan Mulut
Tidak seperti gula-gula, kismis mengandungi asid oleanolic , yang menyediakan perlindungan terhadap kaviti dan kerosakan gigi, dan mencegah pertumbuhan bakteria berbahaya yang boleh menyebabkan gingivitis dan penyakit periodontal lain.

Meningkatkan Kesihatan Tulang
Kismis adalah sumber yang kaya dengan kalsium, yang perlu untuk menguatkan tulang dan gigi. A mikronutrien yang banyak terdapat dalam kismis membantu dalam penyerapan kalsium dan pembentukan tulang. Jika anda seorang wanita menopaus , kismis adalah makanan ringan yang baik untuk anda kerana kalsium dan boron hadir di dalamnya membantu menghalang osteoporosis.

Mengawal paras asid dalam badan
Kalium dan magnesium dalam kandungan kismis membantu mengurangkan keasidan ( keadaan metabolik yang tidak normal yang dikenali sebagai asidosis ) dan membuang toksin dari badan, asid berlebihan boleh menyebabkan penyakit seperti arthritis , gout, batu karang dan penyakit jantung.

Mencegah jangkitan
Kismis mengandungi bahan yang dipanggil fitonutrien polifenolik yang mempunyai ciri-ciri anti-radang dan anti-bakteria. Polifenol berupaya membunuh bakteria yang menyebabkan sakit demam  ringan.

Melindungi Mata
Fitonutrien polifenolik dalam kismis juga mempunyai ciri-ciri antioksidan yang melindungi mata daripada radikal bebas yang berbahaya yang boleh menyebabkan perkembangan katarak , degenerasi makula , buta dan gangguan visual lain.

Merawat Anemia
Kismis kaya dengan zat besi dan tembaga , yang perlu dalam pembentukan sel-sel darah merah. Kismis juga membantu untuk membetulkan anemia kekurangan zat besi dan menggalakkan pembekuan darah semasa penyembuhan luka.

Pencegahan Kanser
Antioksidan polifenolik dalam kismis, yang dikenali sebagai catechin , memberikan perlindungan terhadap radikal bebas yang menyebabkan perkembangan tumor , khususnya kanser kolon.

Merangsang Seksualiti
Anda boleh mencari rangsangan semula jadi melalui penggunaan yang kerap kismis. Asid amino dalam kismis dipanggil arginina membantu untuk membangkitkan libido.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...