28.8.14

KHASIAT KACANG HITAM


Kacang hitam sangat tinggi dalam serat, folat , protein dan antioksidan dengan pelbagai vitamin dan mineral lain. Kacang hitam membuat protein yang lengkap apabila diambil dengan beras perang yang sering begitu biasa terdapat dalam diet vegetarian. Di Malaysia kacang hitam sering digunakan dalam masakan ikan berkicap dan banyak digunakan untuk menghasilkan pelbagai jenis minuman ABC (air batu campur)

Faedah Sistem Penghadaman
Kuantiti yang tinggi pada kedua-dua protein dan serat dalam kacang hitam membantu untuk menggerakkan makanan melalui perut ke usus besar pada kadar yang lebih sihat. Ini membolehkan mana-mana satu bahagian saluran penghadaman daripada perlu bekerja terlalu keras dan menyokong keseimbangan yang ideal bahan kimia dan populasi mikroorganisma yang diperlukan untuk sistem penghadaman yang sihat.

Menstabilkan Gula Dalam Darah
Kuantiti serat dan protein dalam kacang hitam membantu mengelak lebihan atau kekurangan gula dalam darah.

Kesihatan Kardiovaskular
Kacang hitam mengandungi banyak serat larut yang khusus kepada jenis gentian yang telah didapati sangat berguna dalam menurunkan paras kolesterol darah. Penyakit jantung koronari dan serangan jantung dapat dicegah dengan pengambilan serat larut yang kerap terutamanya dari kekacang .
Kacang hitam juga mengandungi pelbagai antioksida dan antiradang yang memerangi penyakit kardiovaskular. Perlindungan antioksidan dan antiradang adalah penting untuk sistem kardiovaskular. Apabila saluran darah terdedah kepada tekanan oksidatif yang berlebihan atau keradangan, risiko untuk mendapat penyakit jantung adalah lebih tinggi. Pencegahan tekanan oksidatif dan keradangan boleh merendahkan risiko untuk memperoleh kebanyakan penyakit kardiovaskular.
Kacang hitam juga tinggi folat dan magnesium, kedua-dua nutrien sangat berkaitan dengan pemeliharaan kesihatan kardiovaskular,zink mineral antioksidan dan mangan.

Pencegahan Kanser 
Memandangkan kacang hitam mengandungi sekurang-kurangnya 8 flavonoid yang berbeza dengan potensi antioksida yang sangat besar. Dengan kandungan fitokimia yang tinggi, maka tidak hairanlah bahawa penggunaan kacang hitam dapat mengurangkan risiko mendapat kanser. Kajian baru-baru ini telah menemui keberkesanan untuk melawan adenoma kolon iaitu tumor yang boleh menyebabkan kanser kolon.

Kesihatan Sistem Saraf 
Folat atau vitamin B6 amat banyak terdapat dalam kacang hitam. Sistem saraf bergantung kepada folat untuk menghasilkan asid amino yang diperlukan untuk berfungsi dengan cekap. Bagi wanita hamil kekurangan folat boleh menyebabkan pertumbuhan yang tidak betul pada otak dan saraf tunjang janin. Kandungan besi yang tinggi pada kacang hitam juga amat bermanfaat untuk wanita yang mengandung.

Kaya dengan Molybdenum
Kacang hitam merupakan sumber yang sangat kaya dengan mineral molybdenum. Molybdenum merupakan mineral yang berguna untuk menyahtoksik sulfites yang sering didapati dalam makanan seperti salad dan wain. Ramai orang sensitif kepada sulfites dan dikatakan bahawa ia boleh menyebabkan denyutan jantung menjadi cepat, sakit kepala atau disorientasi apabila dimakan. Kajian juga menunjukkan bahawa kekurangan molybdenum boleh menyebabkan mati pucuk di kalangan lelaki lebih tua

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...