11.6.14

KHASIAT CENDAWAN / MUSHROOM


Manfaat Cendawan

Vitamin B pada cendawan memainkan peranan yang penting untuk membantu fungsi sistem saraf.

Asid Pantothenic membantu dengan pengeluaran hormon dan juga memainkan peranan penting dalam sistem saraf.

Riboflavin membantu mengekalkan kesihatan sel darah merah.

Niacin menggalakkan kulit yang sihat dan memastikan sistem pencernaan dan saraf berfungsi.

Selenium adalah mineral yang berfungsi sebagai antioksidan untuk melindungi sel-sel badan daripada kerosakan yang boleh membawa kepada penyakit jantung dan beberapa jenis kanser dan penyakit-penyakit lain. Ia juga telah didapati menjadi penting untuk sistem imun dan kesuburan. Banyak makanan yang berasal dari haiwan dan bijirin adalah sumber selenium yang baik tetapi cendawan adalah antara sumber yang kaya dengan selenium yang menyediakan 8-22 mcg selenium.

Ergothioneine adalah antioksidan semulajadi yang juga boleh membantu melindungi sel-sel badan. Cendawan menyediakan 2.8-4.9 mg ergothioneine.

Tembaga membantu membuat sel-sel darah merah untuk membawa oksigen ke seluruh badan. Tembaga juga membantu menjaga tulang dan saraf.

Kalium adalah mineral penting yang ramai orang tidak mendapat secukupnya. Ia membantu dalam penyelenggaraan cecair normal dan keseimbangan mineral yang membantu mengawal tekanan darah. Ia juga memainkan peranan dalam memastikan sistem saraf dan sistem otot termasuk jantung berfungsi dengan sempurna. Cendawan mempunyai 98-376 mg kalium setiap 84 gram.

Beta-glukan banyak terdapat dalam pelbagai spesies cendawan. Fungsinya termasuklah untuk melawan alahan dan juga boleh mengawal proses fisiologi yang berkaitan dengan metabolisme lemak dan gula di dalam badan manusia. Beta glukan juga terdapat dalam tiram.

Antioksidan
Cendawan adalah sumber utama selenium iaitu sumber antioksidan yang penting. Antioksidan seperti selenium melindungi sel-sel badan daripada kerosakan yang mungkin membawa kepada penyakit kronik. Ia membantu untuk memperkuatkan sistem imun. Di samping itu cendawan menyediakan ergothioneine iaitu sejenis antioksidan semula jadi yang boleh membantu melindungi sel-sel badan.

Pengurusan Berat Badan
Cendawan adalah enak dan makanan yang mengenyangkan. Penyelidikan awal mencadangkan pengambilan makanan seperti cendawan yang berkalori rendah tetapi dapat membekalkan tenaga sama seperti daging lembu boleh menjadi diet yang berkesan untuk mengurangkan tenaga dan pengambilan lemak.

Umami dalam Cendawan
Umami adalah rasa asas kelima selepas manis, masin pahit dan masam. Berasal dari perkataan umai Jepun  yang bermaksud " yang lazat, " umami (disebut oo- MAH- mee ) digambarkan sebagai makanan yang sedap, kaya atau penuh rasa sensasi. Ia memuaskan untuk rasa yang lengkap dan mengimbangi rasa enak dengan sifat-sifat yang tersendiri dan  mulut dirasakan penuh dengan aroma. Semakin kuat umami dalam makanan semakin lebih banyak rasa ia akan didapati. Semua cendawan adalah sumber yang kaya dengan umami dan cendawan gelap  mengandungi lebih banyak umami .
Satu lagi ciri menarik tentang umami ialah ia menyeimbangkan rasa masin dan membolehkan garam dapat dikurangkan dalam makanan. 

Vitamin D
Cendawan adalah satu-satunya sumber makanan dari tumbuhan yang mengandungi kandungan  vitamin D yang tinggi. Ia sangat penting untuk kesihatan gigidan tulang malahan dapat menguatkan sistem imun badan kita. Selain kalsium vitamin D amat diperlukan untuk mencegah osteoporosis dikalangan orang yang sudah berumur.

Bebas Gluten 
Cendawan adalah rendah kalori, bebas lemak, bebas kolesterol dan sangat rendah dalam natrium tetapi ia menyediakan nutrien yang biasanya ditemui dalam makanan bersumberkan daging. Seperti semua buah-buahan dan sayur-sayuran cendawan secara semula jadi adalah bebas dari gluten.Cendawan adalah makanan tambahan yang lazat dan berkhasiat untuk diet yang bebas gluten.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...