7.11.13

KHASIAT AIR TEH



Ahli-ahli sains telah mendapati bahawa catechin (antioksidan) dalam ekstrak teh dapat meningkatkan keupayaan badan untuk membakar lemak yang menyumbang daya tahan otot yang lebih baik. Minum teh dapat membantu mengurangkan risiko serangan jantung. Teh juga boleh membantu melindungi daripada penyakit kardiovaskular dan degeneratif.

Antioksidan dalam teh boleh membantu melindungi dari kanser termasuk payudara, kolon, usus, kulit, paru-paru, esofagus, perut, usus kecil, pankreas, hati, ovari, prostat dan kanser mulut. 
          
Teh membantu melawan radikal bebas. Teh adalah tinggi dalam kapasiti radikal oksigen yang membantu memusnahkan radikal bebas (yang boleh merosakkan DNA) di dalam badan. Walaupun badan kita direka untuk melawan radikal bebas dengan sendiri, ia tidak 100 peratus berkesan. Kerosakan pada radikal oksigen dikaitkan dengan kanser, penyakit jantung dan degenerasi saraf.

Teh menghidratkan badan. Minum teh dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah mendapat penyakit Parkinson. Apabila dipertimbangkan dengan faktor-faktor lain seperti merokok, aktiviti fizikal, umur dan indeks jisim badan. Minum teh biasa dikaitkan dengan risiko mendapat penyakit Parkinson pada kedua-dua lelaki dan wanita.
    
Teh mungkin juga memberi perlindungan dari sinaran ultraviolet. Kita tahu ia adalah penting untuk menghadkan pendedahan kepada sinar UV dan kita semua ia adalah seperti berasa terbakar. Berita baik adalah bahawa teh hijau boleh bertindak sebagai pelindung matahari .

Para saintis membuat spekulasi bahawa minum teh biasa mengurangkan risiko sindrom metabolik (yang meningkatkan risiko penyakit kencing manis, penyakit jantung dan strok), walaupun ia adalah penting untuk ingat bahawa akibat penyebab yang tidak sama.

Minum teh dengan kerap juga boleh mengatasi beberapa kesan negatif merokok ia mungkin mengurangkan risiko kanser paru-paru.

Teh boleh memberi manfaat kepada orang yang menghidap diabetes jenis 2. Kajian menunjukkan bahawa sebatian dalam teh dapat membantu proses meneutralkan kencing manis dengan lebih baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...