9.11.13

KHASIAT UDANG


Udang adalah satu sumber protien yang sangat baik dan berkualiti tinggi. Udang mengandungi beberapa vitamin dan mineral yang menggalakkan kesihatan yang baik. Udang adalah rendah kalori dan tidak mengandungi karbohidrat. Walaupun kandungan kolesterol dalam udang juga tinggi, tetapi udang juga mengandungi kandungan Omega- 3 dan asid lemak yang tinggi yang baik untuk kesihatan jantung.

Sumber protein
Udang adalah sumber protein yang baik dan hampir lengkap, ia menyediakan badan anda dengan semua blok-blok protien yang diperlukan untuk pengeluaran protein baru. 3 auns hidangan udang direbus atau dikukus mengandungi kira-kira 100 kalori dan lebih daripada 22 g protein , kira-kira jumlah yang sama yang terdapat dalam hidangan setanding daging lembu atau ayam. Badan anda memerlukan protein tambahan untuk menyokong fungsi setiap organ dan tisu di dalam badan anda. Protein juga berfungsi sebagai sumber sandaran bahan api untuk pengeluaran tenaga.

Kolesterol
Kolesterol dipanggil " lemak jahat " kerana sering dikaitkan dengan penyakit jantung atherosclerotic, suatu keadaan di mana lebihan lemak menyumbat arteri yang membekalkan jantung dengan darah. Seperti lain-lain jenis daging haiwan , udang mengandungi kolesterol 3- oz. hidangan udang direbus atau dikukus termasuk kira-kira 165 mg kolesterol. Jumlah ini pendekatan yang disyorkan 200 mg had untuk pengambilan kolesterol setiap hari jika anda telah wujud terlebih dahulu penyakit jantung atau tahap kolesterol yang tinggi. Malah jika anda tidak mempunyai masalah kesihatan , 3- oz. hidangan udang mengandungi lebih daripada 50 peratus daripada had harian yang disyorkan 300 mg kolesterol. Kandungan kolesterol udang tidak bermakna anda harus mengelakkan makanan jika tidak berkhasiat ini. Apabila anda termasuk udang dalam pelan hidangan anda, mengehadkan jumlah kolesterol anda makan makanan lain pada hari itu.

Omega- 3 asid lemak
Omega- 3 asid lemak adalah lemak tak tepu yang menyokong kesihatan jantung anda dengan berpotensi mengurangkan tahap trigliserida darah anda. Tahap tinggi ini lemak darah sering menyumbang kepada pembangunan atau lebih buruk daripada penyakit jantung atherosclerotic. A 3- oz. hidangan udang kukus atau rebus menyediakan anda dengan kira-kira 0.6 g Omega-3 asid lemak.

Vitamin dan Mineral
Udang menyediakan anda dengan sejumlah besar vitamin B-12 , B -6 dan niasin. Ini vitamin membantu badan anda dalam menghasilkan tenaga , pembuatan sel-sel darah merah dan mengekalkan fungsi saraf yang normal. Udang kaya dengan zat besi, mineral yang tubuh anda memerlukan untuk menghasilkan sel darah merah dan membawa oksigen protein otot. Mineral lain yang penting dalam udang termasuk zink, selenium, tembaga, magnesium dan fosforus. Zink dan selenium menggalakkan fungsi sihat sistem imun anda. Magnesium, fosforus dan tembaga membantu dalam proses metabolik banyak dan membantu anda mengekalkan tulang yang kuat
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...