24.5.14

10 MAKANAN PEMBAKAR LEMAK


Makan untuk mengurangkan berat badan? Bunyi terlalu baik untuk menjadi kenyataan. Walau bagaimanapun, beberapa kajian menunjukkan bahawa makanan tertentu boleh mempunyai kesan pembakaran lemak dalam badan.

Di sini adalah 10 makanan yang telah ditunjukkan oleh penyelidikan mempunyai potensi untuk membantu anda membakar lemak dengan lebih cekap.

Teh Hijau
" Jurnal Pemakanan Klinikal Amerika melaporkan bahawa meminum beberapa cawan teh hijau sehari yang mempunyai catechins sejenis fitokimia yang menjejaskan metabolisme boleh membantu untuk menggalakkan pengoksidaan lemak dan thermogenesis". Ia menyatakan bahawa pilihan ini tidak sesuai untuk orang yang sangat sensitif kepada kafein. 

Bijiran penuh
"Ia berkuasa dua kali ganda untuk memecahkan lemak makanan keseluruhannya. Bijirin penuh seperti beras perang pilihan yang lebih bijak.

Minyak Kelapa
Minyak kelapa mempunyai reputasi yang tidak baik tetapi ia sebenarnya boleh mempunyai kesan pembakaran lemak. Ia mengandungi trigliserida rantaian sederhana yang digunakan oleh tubuh untuk tenaga dan bukannya menyimpan sebagai lemak.

Daging tanpa lemak
Protein mempunyai kesan termogenik, bermakna anda membakar lebih banyak kalori yang anda makan berbanding dengan makanan lain. Pilih yang tanpa lemak seperti bahagian dada ayam putih.

Cili padi
Cili mengandungi capsaicin yang mungkin memberikan kesan pembakaran lemak. Kajian menunjukkan bahawa capsaicin mengurangkan lemak perut pada lelaki dan wanita dengan mengoksidakan lemak. Capsaicins juga telah didapati dapat meningkatkan kadar metabolisme sekali gus meningkatkan kadar kesan membakar lemak

Kekacang
Selain daripada menjadi makanan keseluruhannya, lentil adalah sumber yang baik daripada besi - dan ramai di antara kita kesuntukan nutrien itu. Jika badan anda kekurangan nutrien penting seperti besi, ia tidak akan bekerja sebagai cekap kerana ia perlu, memperlahankan metabolisme anda.

Pisang
Kanji resis didapati dalam makanan seperti pisang dan kacang / kekacang telah didapati mempunyai kesan positif ke atas tahap lemak. Kanji bertukar menjadi asid lemak dalam usus oleh bakteria yang baik dan membantu untuk mengurangkan obesiti oleh metabolis lemak selepas makan dengan itu dapat mengurangkan pengumpulan lemak dalam jangka masa yang panjang.

Badam
Badam mengandungi protein yang membantu anda membina otot, yang membantu untuk mengekalkan metabolisme anda cepat.

Brokoli
Brokoli adalah sihat dan hampir kesemua sayur-sayuran hijau (dan sayur-sayuran cruciferous lain) mengandungi sulforaphane. Ia merangsang enzim badan untuk memastikan sel-sel lemak anda terbakar.

Avokado
Avokado adalah tinggi lemak tetapi lemak tersebut adalah jenis monotaktepu yang merupakan lemak yang baik. Penyelidikan baru menunjukkan bahawa orang yang makan lemak tak tepu (seperti monotaktepu dan politaktepu) lebih cenderung untuk mempunyai lemak yang berlebihan disimpan di dalam hati dan perut mereka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...