1.5.14

KHASIAT BUNGA LAWANG


Bunga lawang adalah rempah yang terbentuk daripada tumbuhan malar hijau yang dikenali secara saintifik sebagai Illicium verum. Berasal dari selatan China, bunga lawang mempunyai rasa likuoris atau anise-suka, walaupun ia tidak berkaitan dengan tumbuh-tumbuhan anise yang berasal dari lembangan Mediterranean dan Timur Tengah. Bunga lawang secara tradisional digunakan sebagai rempah dan juga sebagai herba penyembuhan, bunga lawang nampaknya mempunyai ciri-ciri perubatan yang penuh dengan manfaat kesihatan..

Kaya dengan asid syikimic
Bunga lawang adalah sumber utama asid syikimic iaitu sebatian berasaskan tumbuhan yang merupakan sumber kepada oseltamivir, ubat anti-viral yang dipasarkan sebagai Tamiflu. Menurut satu artikel di dalam isu 2011 "Kajian Perubatan Alternatif. " 
Walaupun asid syikimic juga terdapat secara semula jadi dalam ginkgo dan buah-buahan sweetgum, bunga lawang mempunyai kepekatan yang jauh lebih besar. Penyelidik dari Itali telah menguji asid syikimic dalam kombinasi dengan quercetin, satu berasaskan tumbuhan nutrien yang kaya dengan antioksidan untuk melihat samada ia boleh meningkatkan fungsi imun untuk membantu melawan selesema atau jangkitan virus lain. 
Walaupun asid syikimic hanya mempunyai kesan yang sedikit atau tidak ada pada fungsi imun, namun kombinasinya dengan quercetin pada dos yang rendah ternyata membantu meningkatkan fungsi imun yang lebih baik untuk melawan jangkitan virus. Penyelidik menerbitkan penemuan mereka dalam isu April 2008 "Jurnal Virologi Perubatan."

Sumber antikulat
Candida albicans adalah satu bentuk kulat yang terdapat secara semula jadi dalam mulut manusia, tekak, usus dan saluran genitourinary. Walau bagaimanapun, apabila keseimbangan badan anda terganggu oleh mikrob dan bakteria yang menyebabkan sistem imun anda menjadi lemah, yis ini boleh tumbuh tanpa halangan dan membawa kepada jangkitan serius yang dikenali sebagai kandidiasis. Penyelidik dari Korea Selatan mendapati bahawa ekstrak dan minyak pati daripada bunga lawang menunjukkan tindakan antikulat yang kuat apabila diuji terhadap candida albicans. Pada 10 Dis 2010 pula isu "Korea Jurnal Mikrologi Perubatan" mereka mengesahkan bahawa Illicium verum adalah berpotensi untuk digunakan sebagai agen antikulat.

Sumber Antibakteria
Peningkatan mendadak jangkitan bakteria yang menunjukkan imun terhadap antibiotik yang sedia ada telah mempergiatkan usaha saintis untuk mencari ejen baru yang mungkin terbukti lebih berkesan membunuh bakteria. 
Para penyelidik di Taiwan menguji empat sebatian antimikrob baru dari bunga lawang dan mendapati bahawa ia berkesan terhadap 67 jenis bakteria yang imun pada ubatan. Kajian mereka dalam keluaran Oktober 2010 "Jurnal Perubatan Makanan" para penyelidik melaporkan bahawa penemuan mereka membuka jalan bagi pembangunan ubat-ubatan antibiotik baru dari sebatian bunga lawang yang dikaji.




Sumber antioksidan
Radikal bebas merupakan molekul dengan elektron berpasangan yang boleh menyebabkan penyakit dan kerosakan sel. Radikal bebas boleh merosakkan DNA sel dan memulakan karsinogenesis permulaan kanser. Kita sebenarnya tidak boleh mengelakkan radikal bebas yang terhasil dari sampingan proses metabolisme badan kita, tetapi anda boleh meneutralkan mereka dengan memakan makanan yang kaya dengan antioksidan. 
Penyelidik dari India menjalankan satu kajian pada haiwan untuk menentukan sama ada ciri-ciri antioksidan bunga lawang boleh membantu melindungi tikus makmal dari barah hati. Dalam isu 2007  "Chemico-Biological Interaksi" penyelidik melaporkan haiwan yang diberi makan bunga lawang selepas induksi karsinogenesis mendapat bukti berupaya menghindari kanser daripada haiwan yang tidak diberikan bunga lawang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...