2.3.14

KHASIAT KACANG MERAH

Apakah yang terkandung dalam kacang merah ini?
Terlalu banyak khasiat dan vitamin untuk disenaraikan.....
Vitamin C, vitamin K, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B6, asid folik, kalsium, zat besi, magnesium, fosforus, kalium, zink, tembaga anda letih baca?..........................
masih ada lagi.... Selenium, Omega 3 dan 6 asid lemak, serat, protein dan tenaga, ini adalah senarai panjang khazanah yang tersembunyi dalam kacang merah kecil ini.  Dengan setiap hidangan lazat kacang merah, menambah " kesihatan " tambahan dan daya hidup , dengan hanya 220 kalori.

Mari kita lihat bersama-sama apa yang membuat kacang merah yang sihat dan penting untuk kehidupan yang penuh tenaga

Sumber  antioksidan 
Kacang merah adalah salah satu makanan yang paling kaya dengan antioksidan malahan lebih kaya daripada beri biru atau ceri, menurut satu kajian oleh penyelidik dari Amerika Syarikat Jabatan Pertanian atas 100 buah-buahan, sayur-sayuran dan kekacang. 
Oleh itu, penggunaan yang kerap biji merah membantu badan anda melawan radikal bebas dan mengurangkan risiko kanser atau penyakit serius yang lain , menjaga usia anda lebih lama !

Sumber penting serat: 
Secawan kacang merah menyediakan separuh keperluan harian serat anda. Bukan itu sahaja, malahan dapat mengekalkan kesihatan sistem pencernaan, melegakan penghadaman dan mengelakkan sembelit , berupaya mengecut tahap kolesterol, mengurangkan risiko yang berkaitan dengan penyakit kardiovaskular dan mengawal paras gula dalam darah.

Alternatif yang sihat untuk menggantikan daging 
Apabila anda mahu makan lebih ringan sebagai gantian makanan berasaskan daging, ambillah kacang merah!. Sumber protein kacang merah akan membantu untuk menguatkan badan dan otot anda, untuk mencegah penyakit kardiovaskular dan menjalani kehidupan yang penuh tenaga! Secawan kacang merah adalah lebih daripada 15 mg protein yang sihat untuk badan anda.

Sumber zat besi  

Kacang merah adalah sumber zat besi yang tinggi, rendah kalori dan lemak (bertentangan dengan daging merah). Wanita hamil, kanak-kanak dan remaja memerlukan terutamanya pengambilan yang tinggi daripada besi. Satu cawan kacang merah mempunyai 30% keperluan zat besi yang badan anda perlukan 

Menguatkan memori daya ingatan 
Kacang merah adalah sumber thiamine (vitamin B1), penggunaan kacang merah merangsang perhatian dan ingatan , amat berfaedah untuk yang masih belajar dan mentelaah pelajaran, menghapuskan insomnia, memerangi kemurungan , keletihan dan kebimbangan dan mengurangkan risiko Alzheimer.

Untuk kehidupan yang panjang dan sihat
Selain semua manfaat yang disebutkan di atas, penggunaan tetap kacang merah menguatkan gigi dan tulang, boleh membantu anda menurunkan berat badan Mengurangkan risiko serangan jantung dan memberi tenaga kepada seluruh badan anda! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...