13.8.14

KHASIAT SARANG BURUNG


Sarang burung mengandungi 17 jenis asid amino yang membantu memulihkan sel-sel dan kulit. 

Mineral
Pelbagai jenis mineral seperti zink, tembaga, besi, natrium, fosforus juga telah ditemui dalam sarang burung. Mineral adalah penting dalam mengekalkan semua proses fisiologi kerana mereka adalah juzuk gigi, tulang, tisu, darah, otot dan sel-sel saraf. 

Antioksidan
Antioksidan adalah bahan nutrien dalam makanan kita yang membantu untuk mencegah kerosakan akibat oksidatif dalam badan kita. Antioksidan meningkatkan sistem imun badan untuk melawan risiko kanser dan jangkitan. Masalah kesihatan seperti penyakit jantung, degenerasi otot, kencing manis, kanser dan lain-lain semua disumbangkan oleh kerosakan oksidatif. 

Kaya dengan Protein 
Sarang burung kaya dengan protein. Kuning telur (100 GMS) mengandungi hampir 6g daripada protien, tetapi 100g sarang burung mengandungi hampir 50gms protein. Sarang burung terdiri daripada protien larut air yang tinggi. 

Bebas kolesterol  
Daging merah mengandungi protien berat tetapi juga mengandungi kolesterol yang berat. Tetapi produk sarang burung tidak mengandungi kolestrol. 

Manfaat untuk ibu mengandung. 
Dianggap sebagai tonik yang sempurna untuk ibu-ibu mengandung dan penggunaan sarang burung boleh menyediakan tubuh dengan beberapa nutrien yang kaya dan berfaedah. Pengambilan semasa kehamilan dapat menguatkan badan wanita dan janin. Di samping itu wanita yang memakan sarang burung pasca kelahiran akan pulih jauh lebih cepat berbanding dengan wanita yang tidak mengambilnya. Pemulihan segera adalah disebabkan oleh Faktor Pertumbuhan Epidermal (EGF) yang aktif dalam nutrisi sarang burung. 

Manfaat kesihatan untuk lelaki dan wanita
Dengan sering memakan sarang burung sering mendapat kulit yang lebih cerah dan lebih berseri. Sarang burung kaya dengan kolagen, protein dan vitamin. Ketiga-tiga bahan utama membantu meremajakan kulit dan melicinkan kulit sekaligus mengekalkan keremajaan dan mencegah kedutan kulit. Produk sarang burung dapat membantu kedua-dua lelaki dan wanita kelihatan lebih muda dan lebih menarik. Sarang burung kini menjadi trend untuk mendapatkan kecantikan seseorang wanita. 

Manfaat untuk kanak-kanak. 
Sarang burung membantu meningkatkan dan menguatkan sistem imun di dalam badan manusia yang amat penting untuk kanak-kanak. Sarang burung mengandungi nutrien yang tinggi dalam membantu mencegah selesema dan jangkitan penyakit. Sarang burung mengurangkan keletihan, ini adalah sangat penting bagi kanak-kanak yang sedang membuat persediaan untuk belajar dan bersukan. 

Manfaat untuk warga emas. 
Sarang burung membantu orang-orang tua untuk mengekalkan kesihatan mereka. Sarang burung telah diketahui sebagai bahan utama dalam pencegahan kanser. Sarang burung menguatkan paru-paru dan buah pinggang, meningkatkan kualiti limpa, membersihkan kahak dan meningkatkan selera makan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...