7.11.13

KHASIAT SUSU SOYA


Susu soya dibuat dengan cara merendam, mengisar dan merebus kacang soya dengan air. Ia adalah minuman yang sangat berkhasiat. Soya adalah makanan semula jadi yang tinggi dengan asid lemak, protein, serat, vitamin dan mineral. Nutrien ini memberikan tenaga dan menjaga tubuh kita berfungsi pada tahap optimum. 

Meningkatkan Profil Lipid
Sifat yang paling penting susu soya adalah keupayaannya untuk memperbaiki profil lipid darah anda itu. Tidak seperti susu yang tinggi lemak tepu dan kolesterol, lemak susu soya kebanyakannya tepu dengan kolesterol sifar. Asid lemak monotaktepu dan politaktepu dalam soya boleh menghalang kemasukan kolesterol ke dalam aliran darah anda. Kajian telah menunjukkan bahawa pengambilan soya boleh menurunkan kepekatan darah trigliserida dan lipoprotein ketumpatan rendah (LDL) dan meningkatkan tahap lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL). Kesan gabungan ini membuatkan susu soya adalah minuman yang ideal jika anda mempunyai masalah kolesterol yang tinggi atau mempunyai sejarah penyakit jantung koronari.

Antioksidan
Omega-3 dan omega-6 dalam soya berkesan melindungi saluran darah dari luka dan pendarahan. Ia juga mempertahankan sel-sel anda dari serangan radikal bebas dan juga dari pengumpulan sisa kolesterol. Nutrien ini juga meningkatkan kestabilan dan fleksibiliti saluran darah anda supaya berdaya tahan kepada perubahan tekanan darah.

Mengurangkan Berat Badan
Susu soya adalah rendah kandungan gula daripada susu biasa. Susu lembu mempunyai kira-kira 12 gram gula setiap cawan berbanding dengan hanya 7 gram dalam susu soya. Ini adalah sebab mengapa cawan susu soya mempunyai hanya 80 kalori sama dengan susu skim. Di samping itu asid lemak monotaktepu dalam susu soya boleh menghalang penyerapan lemak pada usus yang merupakan satu lagi kelebihan yang besar untuk penurunan berat badan. Minum susu kacang soya juga memberikan anda tambahan serat dan membuat anda merasa kenyang lebih lama.

Mencegah Kanser Prostat
Susu soya adalah sumber yang kaya dengan fitoestrogen, hormon tumbuhan yang unik yang boleh menghalang pengeluaran testosteron pada lelaki. Paras testosteron dikurangkan dengan ketara boleh mengurangkan risiko kanser prostat. Kajian telah menunjukkan bahawa orang-orang yang makan makanan yang kaya dengan soya adalah cenderung dapat terhindar dari hipertropi prostat atau kanser prostat.

Mencegah sindrom monopaus
Semasa putus haid, pengeluaran estrogen menurun kepada tahap minimum. Pengurangan estrogen menimbulkan beberapa masalah kesihatan bagi wanita menopaus. Wanita putus haid mempunyai risiko yang lebih tinggi mendapat penyakit jantung, diabetes dan obesiti. Mereka juga lebih terdedah kepada kemurungan, perubahan mood, insomnia dan gangguan psikologi lain. Fitoestrogen dalam soya adalah penggantian estrogen berkesan. Pengambilan kacang soya adalah cara yang baik untuk mencegah dan meringankan sindrom menopaus.

Mencegah Osteoporosis
Osteoporosis adalah  penyakit yang berkaitan dengan hormon. Unsur fitoestrogen dalam soya boleh membantu mempercepatkan penyerapan kalsium oleh badan anda dan mencegah kehilangan jisim tulang. Untuk manfaat yang maksimum pastikan anda membeli susu soya yang diperkaya dengan kalsium tambahan dan vitamin D.

AMARAN
Seperti juga makanan tertentu yang lain, pengambilan susu soya secara berterusan dan berlebihan akan menyebabkan kesan sampingan yang tidak baik. Kajian mendapati lelaki yang mengambil soya secara berlebihan dan berterusan dalam jangka masa tertentu akan menghadapi gangguan keupayaan ereksi. Begitu juga kanak-kanak perempuan yang yang mengambil soya secara berlebihan dan berterusan dalam jangka masa tertentu boleh menyebabkan mereka akan menjadi terlalu awal mendapat kitaran haid yang pertama. Jadi, ambil secara sederhana dan berkala, bukan setiap hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...