13.9.14

KHASIAT COKELAT

                       

Coklat Mengurangkan Risiko Strok:
Satu kajian Sweden yang dijalankan pada tahun 2011 mendapati bahawa wanita yang memakan lebih daripada 45 gram coklat seminggu dapat mengurangkan risiko mereka mendapat strok sebanyak 20 peratus berbanding wanita yang makan kurang daripada sembilan gram coklat.

Chocolate Meningkatkan Kesihatan Jantung:
Makan coklat merendahkan tekanan darah, merendahkan kolesterol LDL tidak baik dan mengurangkan risiko penyakit jantung. Coklat gelap adalah amat baik untuk jantung sihat kerana sifatnya yang melawan keradangan dan mengurangkan risiko kardiovaskular.

Chocolate Mengenyangkan:
Coklat gelap kaya dengan kandungan serat. Makan coklat boleh membuat anda berasa lebih kenyang berbanding makanan snek yang lain. Coklat gelap didapati juga mengurangkan keinginan untuk memakan makanan manis, masin dan berlemak.

Chocolate Melawan Diabetes:
Dengan sering makan coklat meningkatkan sensitiviti insulin yang mengurangkan risiko untuk mendapat kencing manis.

Melindungi Kulit Anda Dengan Chocolate :
Coklat menyebabkan jerawat? Palsu. Coklat gelap adalah sebenarnya baik untuk kulit. Flavonoid, antioksidan yang ditemui dalam coklat gelap menawarkan perlindungan daripada kerosakan UV dari matahari.

Meningkatkan Aliran Darah Dengan Chocolate :
Coklat boleh meningkatkan peredaran darah kerana koko mempunyai ciri-ciri anti-pembekuan yang bertindak sama seperti aspirin yang boleh melancarkan aliran darah.

Chocolate Meningkatkan Daya Penglihatan :
Disebabkan keupayaan coklat memperbaiki aliran darah yang kebanyakannya ke otak, penyelidik di Universiti Reading mendapati bahawa coklat boleh meningkatkan aliran darah ke retina yang memberikan rangsangan dan keupayaan penglihatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...