9.11.13

KHASIAT KOBIS

                              

Kubis menghalang pertumbuhan kanser. 
Kubis diketahui mengandungi khasiat melawan kanser seperti lupeol, diindolylmethane dan sinigrin. Sebatian-sebatian ini menghasilkan beberapa jenis enzim yang menghalang pertumbuhan tumor dalam badan. Satu kajian baru-baru ini di China menunjukkan bahawa wanita yang mengambil lebih sayur-sayuran dari keluarga yang cruciferous (kubis, brokoli dan lain-lain) mempunyai peluang yang lebih rendah menghidap kanser payudara.
Kubis mempunyai ciri-ciri anti-radang dan oleh itu sangat baik dalam memberi bantuan kepada orang-orang yang mengalami keradangan.

Merawat ulser perut. 
Kajian telah menunjukkan bahawa kubis juga sangat baik untuk orang yang mengidap ulser perut atau ulser peptik. Satu kajian ke ini kepentingan menakjubkan kubis telah dilakukan baru-baru ini di Universiti Stanford di mana ia telah mendedahkan bahawa jus yang diperolehi daripada kubis adalah salah satu ubat semula jadi yang paling berkesan untuk orang yang mengidap ulser peptik.

Kubis adalah penggalak sistem imun semula jadi. 
Jika anda ingin meningkatkan sistem imun anda maka anda perlu menambah lebih banyak kubis ke menu anda. Sains telah membuktikan bahawa ! Kajian telah menunjukkan bahawa kubis mengandungi tahap yang sangat tinggi Vitamin C, ia boleh membantu badan dalam melawan radikal bebas sekali gus mengukuhkan sistem imun.

Kubis juga sangat baik untuk mata. 
Semakin banyak kubis yang anda makan, semakin kurang peluang anda untuk mengalami degenerasi makula yang berkaitan dengan sakit mata. Kubis adalah sangat kaya dengan beta- karotena, itulah sebabnya ia adalah sangat baik untuk mata.

Jika anda mahu kulit yang cantik dan sihat maka anda perlu makan lebih kubis. Radikal bebas kubis membantu melindungi kulit daripada kerosakan yang membuat penuaan kulit. Kubis akan menjaga kulit anda menjadi cantik.

Kubis membantu dalam melegakan sembelit. 
Jika anda salah seorang yang mengalami banyak daripada sembelit maka anda perlu makan lebih kubis. Kubis mengandungi tahap yang sangat tinggi serat yang membantu dalam rangsangan sistem penghadaman itu mencegah sembelit.

Kubis juga sangat baik untuk melegakan kesakitan otot. 
Terdapat sejenis asid dalam kubis dipanggil asid laktik yang membantu ketara dalam melegakan kesakitan di dalam otot.

Senarai di atas adalah beberapa manfaat kesihatan yang paling penting dalam kubis . Kubis boleh dimakan mentah atau dimasak. Apabila memasak kubis, adalah penting untuk tidak memasak terlalu lama kerana ini akan memusnahkan beberapa vitamin di dalamnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...