21.5.14

KHASIAT UBI KAYU


Ubi kayu adalah tumbuhan lata yang tumbuh subur di kawasan tropika. Ia cuma memerlukan sedikit kelembapan tanah dan terdapat saliran yang baik untuk mudah tumbuh dan membesar. Ubi kayu terbentuk daripada pertumbuhan dan pembesaran akar pokok itu sendiri. Ubi kayu tidak memerlukan penjagaan rapi dan dapat menghasilkan ubi kayu sepantas 3 bulan sahaja selepas di tanam. Ubi kayu ditanam daripada batangnya yang dipotong sepanjang sekaki dan dibenamkan ke dalam tanah sepanjang setengah kaki. Selepas itu boleh dibiarkan sahaja sehingga ia tumbuh membesar dan menghasilkan ubi yang berkhasiat tinggi selepas 3 ke 5 bulan. Isinya mempunyai  kanji warna putih yang sedap dan berperisa manis yang hebat.

Manfaat Ubi Kayu
Ubi kayu mempunyai hampir dua kali ganda kalori berbanding kentang. Ini kerana ubi kayu kaya dengan kanji. 100gram ubi kayu mempunyai 160 kalori. Kalori ini datangnya dari kandungan sukrosa yang tinggi dalam ubi kayu. 

Ubi kayu adalah rendah dalam lemak dan protein berbanding bijirin dan kekacang. Walau bagaimanapun ia mempunyai protein yang lebih berbanding sumber makanan tropika lain seperti keladi, kentang dan lain-lain.

Seperti juga ubi yang lain, ubi kayu adalah bebas daripada gluten. Gluten bebas kanji digunakan dalam persediaan makanan khas untuk pesakit penyakit seliak (penyakit berkaitan dengan usus).

Isi ubi kayu adalah sumber protein pemakanan dan vitamin K. Vitamin K mempunyai peranan yang penting dalam membina jisim tulang dengan menggalakkan aktiviti osteotrophic dalam tulang. Ia juga berperanan dalam rawatan pesakit penyakit Alzheimer dengan mengehadkan kerosakan neuron di dalam otak.

Ubi kayu juga adalah sumber beberapa vitamin  kumpulan B kompleks berharga  seperti folates, thiamin, pyridoxine (vitamin B6), riboflavin  dan asid pantothenic.

Ia juga adalah sumber utama beberapa mineral penting seperti zink, magnesium, tembaga, besi dan mangan untuk banyak penduduk di kawasan tropika. Di samping itu ia mempunyai kalium ( 271 mg setiap 100g atau 6% daripada RDA). Terdapat juga kandungan potassium dalamnya yang merupakan satu komponen penting dalam sel dan cecair badan untuk membantu mengawal kadar degupan jantung dan tekanan darah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...