3.5.14

KHASIAT KUACI BIJI TEMBIKAI


Badan anda memerlukan asid amino tetapi terdapat beberapa asid amino penting seperti arginina dan lisin yang badan tidak boleh menghasilkan sendiri dan ini perlu disediakan daripada sumber makanan. Biji tembikai mengandungi beberapa asid amino penting seperti tryptophan dan asid glutamik. Lisin membantu dalam penyerapan kalsium untuk memudahkan pembentukan kolagen dan tisu penghubung dalam badan manakala arginina meningkatkan metabolisme badan, sistem kardiovaskular dan kesihatan seksual.

Biji Tembikai adalah sumber magnesium yang baik dengan 100 gram biji benih menyediakan 139 peratus daripada keperluan harian yang disyorkan. Magnesium adalah penting untuk fungsi normal jantung, mengekalkan tekanan darah yang normal, menyokong metabolisme dan sintesis protein. Ia juga memberi manfaat dalam rawatan penyakit-penyakit kardiovaskular dan tekanan darah tinggi di samping mengawal tekanan darah dan kencing manis.

Benih Tembikai mengandungi lycopene yang baik untuk muka anda dan juga membantu dalam meningkatkan kesuburan lelaki.

Merupakan sumber multivitamin B dan boleh menggantikan beberapa makanan tambahan. Vitamin B di dalam biji tembikai terdiri daripada niasin, folat, thiamine, riboflavin, vitamin B6 dan asid Pantothenic. Vitamin B adalah penting untuk mengekalkan darah yang sihat, sistem saraf dan gerak balas imun yang berkesan.

Benih boleh digunakan untuk merawat kencing manis. Rebus segenggam biji tembikai dalam 1 liter air selama 45 minit dengan periuk yang dilindungi. Ramuan ini perlu diambil setiap hari seperti teh.

Benih Tembikai berkesan dalam memulihkan kesihatan selepas penyakit dan mengasah ingatan anda.

Hampir separuh daripada biji tembikai mengandungi minyak yang terdiri daripada 20 peratus lemak tepu dan monotaktepu yang lain dan lemak politaktepu termasuk omega-6 asid lemak. Satu cawan biji tembikai kering mengandungi kira-kira 50 gram lemak yang merupakan kira-kira 80 peratus daripada nilai harian yang disyorkan. Oleh itu biji tembikai merupakan sumber penting kalori dan tenaga.

Kekurangan Protein adalah perkara biasa yang membawa kepada penyakit seperti kelemahan segala badan dan kwashiorkor di negara-negara miskin di dunia. Sebagai tinggi dalam protein, biji tembikai boleh sangat bermanfaat dalam memerangi kekurangan protein. Satu cawan biji kering menyediakan kira-kira 30 gram protein. Protein dan asid amino adalah penting untuk pertumbuhan dan pembaikan otot , kulit dan tisu penghubung dan juga untuk membuat enzim. Protein juga diperlukan untuk penyelenggaraan kuku panjang dan kuat.

Selain manfaat kesihatan mereka, biji tembikai baik untuk kulit anda juga. Menjadi kaya dengan nutrien berkhasiat seperti asid lemak tak tepu seperti oleik dan asid linoleum, biji tembikai menjaga kulit anda sihat dan berseri dari dalam. 

Asid lemak tak tepu dalam biji tembikai menjaga kulit lembap, lembut, halus, cerah dan mencegah jerawat dan gangguan kulit yang lain.

Biji tembikai mencegah tanda-tanda penuaan kerana ia mengandungi antioksidan dan minyak yang membuat kulit anda kelihatan lebih muda, sihat dan lebih bertenaga. 

Minyak biji tembikai atau juga dikenali sebagai minyak Ootanga atau minyak Kalahari adalah sangat bermanfaat untuk kulit anda. Menjadi cahaya dalam tekstur, ia tidak menyumbat liang-liang kulit , sekali gus membolehkan kulit anda berfungsi secara semula jadi dan merupakan pelembap kulit yang baik. Disebabkan ciri-ciri pelembap yang sangat baik, tembikai minyak biji digunakan sebagai bahan penting dalam minyak bayi.

Minyak biji tembikai juga mengeluarkan sebum, kotoran dan minyak yang terkumpul di dalam liang kulit anda dan bertanggungjawab menyebabkan jerawat dan memberi penampilan yang membosankan untuk kulit anda. Minyak ini sesuai untuk semua jenis kulit termasuk kering, berminyak , jerawat kulit terdedah dan matang.

Biji tembikai dapat memerangkap kelembapan, dengan itu memerangi penuaan. Ia juga meremajakan keanjalan kulit anda.

Pelbagai nutrien yang terkandung dalam biji tembikai melindungi kulit anda daripada sesetengah jenis kanser kulit dan jangkitan juga.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, biji tembikai mempunyai kandungan protein yang tinggi dalam mereka yang boleh menjaga rambut anda sihat dan berkilat. Protein ini mengandungi tertentu asid amino seperti lisin, arginina, tryptophan dan asid glutamik yang diperlukan oleh badan anda untuk menjaga rambut anda sihat dan kuat.

Biji tembikai mengandungi tembaga yang terlibat dalam pengeluaran melanin. Seperti yang anda tahu melanin adalah pigmen yang memberikan warna kepada rambut dan kulit anda.

Minyak biji tembikai juga boleh digunakan sebagai minyak rambut anda. Sebagaimana yang telah ditunjukkan sebelum ini, minyak ini dapat diserap dengan mudah tanpa menyumbat liang-liang kulit kepala anda. Ia menyediakan manfaat pelembab dan meningkatkan pertumbuhan rambut dengan mengekalkan rambut dan kesihatan kulit kepala.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...