1.8.14

KHASIAT RAMBUTAN


Rambutan adalah makanan yang sihat dan pengganti yang baik untuk makanan ringan yang diproses. Manfaat kesihatan Rambutan tidak hanya terhad kepada buah tetapi berasal dari unsur-unsur lain juga, seperti buah-buahan, kulit, kulit kayu dan daun. Berikut adalah senarai manfaat rambutan. 

Rawatan Untuk Pelbagai Penyakit 
Buah ini adalah ubat tradisional di Malaysia dan Indonesia yang telah digunakan selama beratus-ratus tahun. Ia digunakan dalam beberapa rawatan untuk penyakit seperti kencing manis, darah tinggi dan pelbagai penyakit lain. 

Meningkatkan Tenaga: 
Karbohidrat dan protein kandungan rambutan membantu untuk meningkatkan tenaga dan mengelakkan kembung perut. Rambutan juga kaya dengan air yang membantu untuk mendapatkan kembali tenaga yang hilang dan menghilangkan dahaga. 

Membantu Penyerapan Mikro Nutrien: 
Vitamin C dalam Rambutan membantu tubuh anda dalam penyerapan mineral, besi dan tembaga. Ia juga melindungi tubuh daripada rosak akibat dari radikal bebas. 

Menyingkirkan Radikal Bebas: 
Salah satu daripada sebatian utama rambutan adalah asid Gallic. Kompaun ini berfungsi sebagai pemusnah radikal bebas dan melindungi badan kita daripada kerosakan oksidatif dan amat membantu untuk melawan kanser. 

Penjanaan Sel Darah Putih Dan Merah
Buah ini mengandungi jumlah yang sederhana tembaga yang perlu untuk pembentukan sel-sel darah putih dan merah. Ia juga mengandungi mangan yang diperlukan badan kita untuk menghasilkan dan mengaktifkan enzim. 

Menyingkirkan Kotoran Pada Buah Pinggang
Fosforus dalam rambutan membantu menyingkirkan bahan buangan dalam buah pinggang dan adalah penting untuk pertumbuhan, pembaikan dan penyelenggaraan tisu dan sel-sel badan. Rambutan juga mengandungi sejumlah besar kalsium yang bekerja bersama-sama dengan fosforus untuk menguatkan gigi dan menguatkan tulang. 

Sumber Besi
Rambutan adalah sumber zat besi yang sangat baik membantu untuk membetulkan jumlah oksigen di dalam badan yang dapat mengawal pening dan keletihan akibat anemia, penyakit yang disebabkan oleh kekurangan zat besi. 

Kandungan Serat  
Rambutan mempunyai kandungan serat yang baik dan rendah kalori. Buah menghalang kita penuh untuk masa yang lama kerana serat yang tinggi dan kandungan air dan kawalan rasa lapar yang tidak teratur itu. Ini juga membantu dalam pengurangan berat badan. 

Rawatan Kesihatan  
Rambutan juga baik untuk merawat penyakit biasa seperti sakit kepala, seriawan dan disentri. Untuk sakit kepala, daun digunakan sebagai tuam pada kuil-kuil. Ini menenangkan saraf dan mengurangkan sakit kepala. Air rebusan kulit kayu yang digunakan pada lidah untuk merawat seriawan. Air rebusan akar digunakan untuk menurunkan demam. 

Sumber Antiseptik: 
Manfaat kesihatan lain Rambutan adalah dalam kualiti antiseptik itu. Ia membantu untuk melawan jangkitan badan yang menyerang badan kita. 

Membunuh Parasit: 
Selain faedah nutrisi, rambutan juga menawarkan fungsi terapeutik. Pengambilan buah-buahan yang boleh membantu untuk membunuh parasit usus dan membantu melegakan gejala-gejala cirit-birit dan demam. 

Melembabkan Kulit: 
Rambutan menjadikan kulit anda lembut dan gebu. Kandungan airnya yang tinggi dapat menghidratkan kulit anda, dengan itu menjadikan ia lembut, licin dan lembut. Oleh kerana keupayaannya untuk menyingkirkan radikal bebas rambutan dapat melindungi badan anda daripada kerosakan oksidatif. Antioksidan hadir dalam rambutan untuk menghapuskan kanser. 

Penjagaan Rambut  
Rambutan memainkan peranan yang penting dalam meningkatkan kesihatan rambut anda. Pes daun rambutan menyuburkan rambut anda jauh ke dalam. Ambil sedikit daun rambutan dan campurkan ia sehingga menjadi halus. Tambah sedikit air dan perah ekstraknya. Sapukan campuran pada rambut dan kulit kepala anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...