22.11.14

10 MAKANAN MENURUNKAN GULA DALAM DARAH


1. Blueberry
Satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Pemakanan US pada tahun 2010 mendapati dos harian bahan-bahan bioaktif daripada beri biru meningkatkan sensitiviti terhadap insulin dan boleh mengurangkan risiko mendapat diabetes. Ini penting kerana apabila terlalu banyak karbohidrat  boleh menghasilkan terlalu banyak insulin, yang boleh membawa kepada rintangan insulin dan diabetes jenis 2.

2. Avokado
Avokado penuh dengan lemak monotaktepu yang membantu memperlahankan pelepasan gula ke dalam aliran darah yang menyebabkan kurang pelepasan insulin.

3. Chia Seed
Chia Seed menstabilkan gula darah, mengurangkan kesan kencing manis, meningkatkan sensitiviti insulin dan alat bantuan gejala yang berkaitan dengan sindrom metabolik termasuk ketidakseimbangan dalam kolesterol, tekanan darah tinggi dan kenaikan gula dalam darah yang melampau selepas makan .

4. Kayu Manis
Satu kajian 2003 dalam jurnal Diabetes Care menunjukkan bahawa kayu manis boleh menyebabkan otot dan sel-sel hati bertindak balas lebih mudah kepada insulin, dan dengan itu meningkatkan penurunan berat badan. Tindak balas lebih baik terhadap insulin bermakna baki gula darah yang lebih baik dandengan itu kurang insulin dilepaskan ke dalam badan anda.

5. Mangga
Mangga mengandungi lebih daripada 20 vitamin dan mineral yang berbeza termasuk vitamin C dan A, folat, dan serat. Walaupun manis, mangga dapat mengurangkan tahap gula dalam darah.


6. Rempah
Menurut satu kajian, makanan yang mengandungi pelbagai rempah dapat mengurangkan gula dalam darah dan paras insulin. Biji halba dan kunyit adalah antidiabetik, dalam beberapa kajian biji jintan putih, halia, biji sawi, daun kari, dan ketumbar juga menunjukkan sifat melawan diabetis.

7. Minyak Zaitun
Minyak zaitun kaya dengan lemak monotaktepu yang sama ditemui dalam avokado dapat mencegah pengumpulan lemak perut dan juga menghalang rintangan insulin.

8. Telur
Satu kajian yang diterbitkan pada tahun 2008 dalam Jurnal Antarabangsa Obesiti mendapati orang-orang yang berlebihan berat badan dan obes diberi dua telur sehari untuk sarapan pagi hilang 65 peratus lebih berat daripada yang makan sarapan yang sama tanpa telur. Para penyelidik berkata telur boleh mengawal rasa lapar dengan mengurangkan tindak balas insulin selepas makan dan mengawal selera makan dengan mencegah turun naik kedua-dua glukosa dan insulin.

9. Cuka
Cuka telah didapati dapat menghalang kenaikan gula dalam darah malahan juga insulin. Kesan cuka mengimbangi gula lebih baik pada individu prediabetes berbanding yang sensitiviti insulin normal. Carilah cuka putih atau cuka epal cider tetapi elakkan jenis balsamic kerana ia mengandungi gula.

10. Ceri
Ceri mengandungi bahan kimia semula jadi yang dikenali sebagai anthocyanin yang boleh membantu tahap gula darah yang lebih rendah pada orang dengan diabetes. Satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Pertanian dan Makanan Kimia mendapati antosianin boleh mengurangkan pengeluaran insulin sebanyak 50 peratus. Antosianin juga boleh melindungi daripada penyakit jantung dan kanser.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...