4.1.14

KHASIAT BETIK



Betik mempunyai isi yang lembut, konsisten seperti mentega dan sedap manis. Buah serta bahagian-bahagian lain pokok betik dikatakan mengandungi papain iaitu enzim yang membantu mencernakan protein. Enzim ini paling banyak terdapat pada kandungan isi buahnya apabila ia matang. Papain diekstrak untuk membuat enzim penghadaman makanan tambahan dan juga telah digunakan sebagai bahan dalam beberapa produk gula-gula getah .

Manfaat Kesihatan Betik

Betik bukan sahaja mempunyai rasa yang lazat tetapi juga merupakan sumber-sumber yang kaya dengan nutrien antioksidan seperti karoten, vitamin C dan flavonoid. Terdapat juga vitamin B, asid folat dan Pantothenic dan mineral seperti kalium dan magnesium dan serat. 

Nutrien-nutrien ini menggalakkan kesihatan sistem kardiovaskular serta jantung dan juga memberi perlindungan terhadap kanser kolon. 

Di samping itu, betik mengandungi enzim penghadaman, papain yang digunakan seperti bromelain iaitu enzim yang sama yang terdapat dalam nanas untuk merawat kecederaan sukan,trauma, dan juga alahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...