5.4.14

KHASIAT NANGKA


Nangka merupakan buah yang sedap di makan. Rasa manis dengan isinya yang kenyal dan segar pada setiap gigitan, menjadikannya buah yang unik dimakan berbanding dengan buahan yang lain, lebih-lebih lagi bila disejukkan sedikit akan menimbulkan aroma segar buah ini. Apakah manfaat dan khasiat yang terdapat dalam buah ini?

Pembekal kalori/tenaga
100 gram nangka boleh menyediakan 95 kalori. Buah ini mengandungi gula ringkas seperti fruktosa dan sukrosa yang apabila dimakan boleh memulihkan tenaga dan menyegarkan semula badan dengan serta merta.

Pembekal serat makanan
Nangka kaya dengan serat yang menjadikannya sebagai pelawas najis yang baik. Kandungan serat yang tinggi membantu melindungi membran mukus kolon dengan mengurangkan masa perjalanan najis yang terlalu lama dalam kolon yang boleh mengakibatkan kanser dalam kolon.

Sumber vitamin penting
Buah-buahan segar mempunyai sejumlah kecil vitamin A, dan pigmen flavonoid seperti karotena ß, xanthin, Lutein dan cryptoxanthin  ß. Sebatian ini memainkan peranan penting dalam fungsi antioksida. Vitamin A juga diperlukan untuk mengekalkan perlindungan membran mukus dan kulit. Pengambilan buah-buahan yang kaya dengan vitamin semula jadi seperti vitamin A dan karotin telah didapati berupaya melindungi paru-paru dan rongga mulut daripada kanser.

Sumber antioksidan
Selain itu, nangka merupakan sumber antioksidan dalam bentuk vitamin-C, kandungannya ialah kira-kira 13.7 mg atau 23 % daripada RDA.  Pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin C membantu tubuh membangunkan tentangan terhadap agen jangkitan dan dapat menghapus sisa radikal bebas yang berbahaya .
Nangka juga adala buah-buahan yang kaya dengan vitamin B kompleks. Ia juga mengandungi vitamin B-6 ( pyridoxine ), niasin, riboflavin dan asid folik.

Memelihara jantung
Buah-buahan segar adalah sumber yang baik untuk kalium, magnesium, mangan dan besi. Potassium merupakan satu komponen penting dalam sel dan cecair badan yang membantu mengawal kadar denyutan jantung dan juga tekanan darah.

Lupakan makanan-makanan suplemen tambahan dan tablet-tablet vitamin yang mahal. Makanan di sekeliling anda sebenarnya sudah mencukupi untuk membekalkan suplemen yang sihat dan enak untuk dinikmati oleh anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...