2.2.14

KHASIAT UDANG



Mengapa Kita Perlu Makan Udang ?
Udang biasanya ditemui di laut. Biasanya mereka hidup sehingga kedalaman 50 meter dan biasanya ditemui dalam substrat berbatu, atau di bawah batu atau celah batu. Udang biasanya ditemui di semua negara dan hampir semua masakan yang banyak dunia resipi udang ini . Terdapat dua jenis udang. Yang lebih kecil dan yang lebih besar yang dipanggil udang harimau . Udang bukan sahaja sangat lazat untuk dimakan tetapi sangat sihat untuk dimakan juga..nyam..nyam...nyaman. Sangat kaya dengan protein tetapi sangat rendah lemak dan kalori. Ia membuat udang sebagai makanan sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan. Walaupun udang sangat tinggi paras Kolesterol, tetapi ia juga tinggi kolesterol baik yang dapat menghapuskan kolesterol yang tidak baik . 
Udang saiz biasa mengandungi kira-kira 2 gram lemak, 30 gram protein dan kira-kira 125 mg mineral. Ini gabungan ideal lemak dan protein membuat ia sangat bermanfaat untuk kesihatan manusia. Udang juga sangat mudah untuk dimasak dan ia tidak perlu menggunakan minyak yang banyak atau bermacam rempah untuk memasak . Manfaat udang termasuklah;

1. Selenium: Udang adalah sumber yang kaya dengan Selenium yang membantu untuk menghalang pertumbuhan sel-sel kanser dalam badan oleh itu ia membantu dalam mencegah kanser dalam badan.

2. Asid Lemak : Udang adalah sumber yang kaya dengan Omega 3 asid yang sangat baik untuk jantung. Ia membantu dalam pelebaran lumen daripada Arties dengan mengeluarkan kolesterol tidak baik dari dinding dalaman arteri. Oleh itu, ia membantu dalam mengurangkan tekanan darah yang sebenarnya membuat kerja-kerja jantung kurang dan membantu dalam edaran. Asid lemak juga membantu dalam memerangi penyakit seperti demensia dan penyakit Alzheimer. Juga ia adalah sangat baik untuk hati juga.

3. Kalsium : Oleh kerana udang adalah sumber yang sangat kaya dengan kalsium adalah dengan itu amat baik untuk gigi dan tulang.

4. Vit E: Vitamin E terdapat dalam kuantiti yang baik dalam Udang jadi ia adalah sangat baik untuk kulit seperti Vitamin E digunakan bukan sahaja dalam merawat pelbagai penyakit kulit, tetapi juga mencerahkan kulit.

5. Vitamin B 12: Udang adalah sumber yang kaya dengan Vitamin B 12. B 12 adalah sangat berguna bukan sahaja dalam mengekalkan memori yang tajam tetapi juga sangat baik untuk kesihatan jantung dan juga diperlukan oleh arteri dan urat untuk berfungsi dengan baik.

6. Protein: Protein adalah blok pembinaan badan. Badan diperlukan protein bukan sahaja untuk menjadi sihat tetapi juga untuk membaiki apa-apa kerosakan yang telah dilakukan kepada badan seperti kecederaan atau hari biasa untuk membaiki hari.

7. Kalori: Udang mempunyai sangat rendah kalori berbanding dengan kebanyakan daging lain dan dengan itu adalah sangat baik untuk menjaga berat badan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...