29.9.14

KHASIAT BERAS PERANG


Nasi putih adalah salah satu produk makanan yang paling kerap dimakan di seluruh dunia. Walau bagaimanapun beras putih tidak begitu berkhasiat berbanding beras perang. Beras perang mengandungi pelbagai nutrien penting seperti vitamin B, fosforus, selenium, mangan, kalium dan magnesium. 

Mengurangkan Risiko Kanser Kolon
Tahap selenium yang tinggi dan juga fenol yang terdapat dalam beras perang dikaitkan dengan sebab penurunan risiko kanser kolon. Fenol hadir dalam jumlah yang tinggi dalam beras perang berbanding beras putih. Kandungan tinggi serat juga boleh menyumbang kepada kolon yang sihat dan membantu sistem penghadaman.

Pencegahan Penyakit Jantung
Oleh kerana kandungan serat yang tinggi, makanan diet yang tinggi dalam beras perang mungkin menawarkan beberapa perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular.
Satu kajian dijalankan di Philadelphia mencadangkan bahawa lapisan tisu sekitar beras perang (yang digilap untuk membuat beras putih) boleh mengurangkan tindakan protein Angiotensin II, yang dikenali untuk meningkatkan aterosklerosis dan tekanan darah.

Perlindungan terhadap kanser payudara
Pytonutrient Lignin hadir dalam beras perang dianggap menghalang pertumbuhan sel-sel kanser payudara.

Mengurangkan kolesterol tidak baik
Beras perang adalah sumber terbaik serat larut yang membantu untuk merendahkan paras kolesterol LDL dalam darah. Terdapat juga beberapa kajian yang menunjukkan bahawa minyak di dalam beras perang boleh membantu untuk menurunkan paras kolesterol berbahaya dan tekanan darah, manakala meningkatkan tahap 'sihat' HDL kolesterol. 

Mengekalkan berat badan yang sihat
Diet yang tinggi dalam serat dikaitkan dengan penurunan dan penyelenggaraan berat badan yang sihat. Beras perang adalah sumber terbaik serat pemakanan , dan juga mempunyai indeks glycemic yang rendah daripada beras putih , bermakna ia secara amnya akan menyebabkan peningkatan yang lebih stabil dan tahan lama dalam tahap gula dalam darah. Ini juga menyumbang kepada menjaga anda penuh untuk lebih lama dan kurang mungkin memerlukan makanan ringan atau makan terlalu banyak.

Fungsi usus yang sihat
Beras perang juga mengandungi jumlah serat yang baik yang sangat baik untuk sistem penghadaman dan perkumuhan. Serat menyerap air ke dalam usus dan dengan cara ini menyebabkan pergerakan usus lebih licin dan mencegah sembelit.

Mengawal tahap gula dalam darah
Serat dalam beras perang membolehkan pencernaan karbohidrat lebih perlahan berbanding bijirin yang terlebih proses seperti beras putih. Ini bermakna bahawa terdapat pelepasan gula yang lebih perlahan dan terkawal  ke dalam aliran darah. Ini menunjukkan beras perang mempunyai indeks yang lebih rendah glisemik (GI) daripada biji-bijian lain. Diet yang kaya dengan GI yang rendah, makanan serat yang tinggi dikaitkan dengan paras glukosa darah yang lebih stabil yang boleh membantu untuk mengurangkan risiko diabetes jenis 2.

Mengekalkan sistem saraf yang sihat
Beras perang mengandungi tahap mangan yang tinggi yang diperlukan untuk menghasilkan asid lemak dan hormon yang diperlukan untuk mengekalkan sistem saraf yang sihat.

Pencegahan batu karang                                                       
Satu kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Gastroenterology mendapati bahawa diet yang tinggi dalam serat tidak larut seperti terdapat dalam beras perang telah dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah daripada batu karang di kalangan wanita.

Membantu untuk mengekalkan tulang yang sihat
Beras perang adalah satu sumber magnesium, kalsium dan vitamin D yang dianggap sebagai nutrien utama yang diperlukan untuk tulang yang sihat. Magnesium adalah nutrien utama yang diperlukan untuk membina tulang.  Satu cawan beras perang mengandungi kira-kira 21 % daripada keperluan magnesium harian anda.
Beras perang adalah alternatif yang berkhasiat dan lazat berbanding beras putih apabila digunakan dalam kombinasi dengan diet yang sihat yang kaya dengan buah-buahan, sayur-sayuran, protein tanpa lemak dan lemak yang sihat boleh membantu untuk melindungi daripada penyakit. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...